De ICT-dienstverlener Devoteam is zo goed als de enige werkgever in de loopbaan van de Fransman Julien Sansotero. Hij studeerde informatica in Montpellier en behaalde een MBA in hr en IT. "Ik heb altijd gebalanceerd tussen techniek en management", zegt Sansotero. "Aanvankelijk begon ik als rekruteerder, maar geleidelijk aan evolueerden mijn verantwoordelijkheden. Na mijn hr-jaren was ik IT-servicemanagementconsultant. Ik werkte soms aan grote projecten. Op sommige momenten beheerde ik de planning van 200 mensen."
...

De ICT-dienstverlener Devoteam is zo goed als de enige werkgever in de loopbaan van de Fransman Julien Sansotero. Hij studeerde informatica in Montpellier en behaalde een MBA in hr en IT. "Ik heb altijd gebalanceerd tussen techniek en management", zegt Sansotero. "Aanvankelijk begon ik als rekruteerder, maar geleidelijk aan evolueerden mijn verantwoordelijkheden. Na mijn hr-jaren was ik IT-servicemanagementconsultant. Ik werkte soms aan grote projecten. Op sommige momenten beheerde ik de planning van 200 mensen." In zijn nieuwe functie stuurt Sansotero de ploeg aan die met de ServiceNow-software bedrijven en publieke overheden in België en Luxemburg bijstaat in hun digitaliseringstraject. Vindt u in uw nieuwe functie ook zowel techniek als management terug? JULIEN SANSOTERO. "Ik heb nu een commerciële verantwoordelijkheid, maar ik ben meer technisch gespecialiseerd dan gebruikelijk is voor deze functie. Het doel is onze activiteiten met de software van ServiceNow te doen groeien, maar tegelijk sla ik de brug naar zij die op het terrein de technische kant voor hun rekening nemen." Wat is u het meest opgevallen aan uw overstap? SANSOTERO. "Hoewel ik Devoteam en de afdeling al goed kende, merkte ik al gauw dat ik in een andere markt terechtkwam. Op de Belux-markt zijn we alvast meer dan in Frankrijk aanwezig in de publieke sector. Ook de culturele verschillen maken het werken anders. Er is het taalaspect. Als je dezelfde functie in Frankrijk uitvoert, zal je 80 à 90 procent van de tijd in het Frans spreken, soms zelfs voor de volle 100 procent. Hier is het meer verscheiden. Voor elke klant moet je goed nagaan wat de context is en in welke taal de communicatie zal verlopen. Uiteraard is technische competentie ontzettend belangrijk, maar daar kan je maar mee aan de slag als je een goede communicatie met de klant kan uitbouwen. Cultuur is echter ruimer dan taal. Je merkt de verschillen ook in de manier van werken. België zit op dat gebied op de grens van de Latijnse en de Germaanse cultuur. Men is precies, organiseert zich, plant de dingen, doet wat men zegt en zegt wat men doet. Dat mis ik soms in Frankrijk." Hoe verliep de verhuis naar Brussel? SANSOTERO. "De eerste maand verdeelde ik mijn tijd tussen Brussel en Parijs, maar vlak voor corona zijn we met het gezin naar Brussel verhuisd. Eerst om te huren, maar na negen maanden besloten we een woning te kopen. Ik ben blij dat ik mijn eerste stappen vlak voor de lockdown heb kunnen zetten. Een kernelement van mijn functie is de vertrouwensband met collega's en partners. Dat is moeilijk als je geen direct contact kan hebben." Welk effect heeft corona op uw resultaten? SANSOTERO. "Zoals het er nu uitziet, zullen we onze doelstellingen van vóór corona probleemloos halen. Voor bedrijven is ServiceNow een investering als het economisch goed gaat en een middel om te besparen als het wat tegenzit. Anderzijds is digitaliseren geen luxe meer. Je kunt er niet omheen, ongeacht de context. En dat zorgt ervoor dat er altijd wel een vraag is."