Crimibox krijgt een make-over, zegt oprichter Jimmy Cowe: "We willen breder gaan dan enkel spellen. We willen een entertainmentbedrijf worden dat rond misdaad draait. Denk aan eigen boeken en podcasts, maar op termijn ook aan een fysieke locatie met bijvoorbeeld een escaperoom."
...

Crimibox krijgt een make-over, zegt oprichter Jimmy Cowe: "We willen breder gaan dan enkel spellen. We willen een entertainmentbedrijf worden dat rond misdaad draait. Denk aan eigen boeken en podcasts, maar op termijn ook aan een fysieke locatie met bijvoorbeeld een escaperoom." Alsof zijn leven als politiemedewerker nog niet spannend genoeg was, besloot Jimmy Cowe in 2010 samen met zijn vriendin een cateringbedrijf op te starten. "Dat deden we in bijberoep. We verkochten de zaak in 2017 toen we een tweeling kregen. Een beetje met spijt in het hart, want de zin om te ondernemen bleef." De inspiratie voor een nieuw bedrijf kwam er toen Cowe zag hoe de politie steeds meer digitaliseert. "Een rechercheur kan een moordzaak tegenwoordig oplossen aan zijn of haar bureau, omdat alle informatie op kantoor toekomt. Dat zette me aan het denken. Wat als ik speldozen over fictieve moorden zou maken, met daarin informatie die mensen helpt om de zaak op te lossen?" Het eerste anderhalf jaar combineerde Cowe Crimibox met zijn baan bij de politie. Toen hij voor een incubator geselecteerd werd, waagde hij de sprong. "Drie maanden later had ik mijn eerste werknemer. Intussen hebben we een team van zeven mensen en zes freelancers. Er zijn elf speeldozen met moordzaken en ook enkele gezelschapsspellen in samenwerking met Uitgeverij Lannoo." Tijdens het lockdownjaar 2020 ging het Crimibox voor de wind. Zo goed zelfs dat het tweede en derde kwartaal van 2021 onder die piek bleven hangen. "We hebben in het vierde kwartaal ons hele jaar goedgemaakt, door bijna dagelijks ons dagrecord te breken. De finale omzet kwam uit op 1,3 miljoen euro."