Andere maten dan mensen

Etalagepoppen moeten de aandacht trekken en het winkelmerk de juiste uitstraling geven. Dat is belangrijker dan de klant te tonen hoe een kledingstuk op hun lichaam er zou uitzien - poppen hebben meestal toch andere maten dan mensen. Vroeger hadden etalagepoppen haar, een huidskleur en een gezichtsuitdrukking, maar de make-upstijlen en de haarmodes veranderen door de jaren zo erg dat zulke poppen snel uit de mode raken. Realistische poppen zijn gemaakt van polyester met glaswol, waardoor ze snel breken.
...

Etalagepoppen moeten de aandacht trekken en het winkelmerk de juiste uitstraling geven. Dat is belangrijker dan de klant te tonen hoe een kledingstuk op hun lichaam er zou uitzien - poppen hebben meestal toch andere maten dan mensen. Vroeger hadden etalagepoppen haar, een huidskleur en een gezichtsuitdrukking, maar de make-upstijlen en de haarmodes veranderen door de jaren zo erg dat zulke poppen snel uit de mode raken. Realistische poppen zijn gemaakt van polyester met glaswol, waardoor ze snel breken. De meeste etalagepoppen in de winkelstraten hebben geen gelaat meer. Ze hebben ook geen kapsel en geen uitdrukking, en ze zijn egaal wit, grijs of zwart. Soms hebben ze niet eens een hoofd, enkel een stukje hals. Handelaars kiezen voor die abstracte poppen omdat ze goedkoper en neutraal zijn, maar het leidt wel tot eentonige etalages. Winkels kunnen hun etalage onderscheiden van hun concurrenten met de poses van de poppen. Fabrikant en importeur Best Mannequins ontwikkelt steeds nieuwe houdingen, bijvoorbeeld een nieuwe sportlijn met poppen die rennen, basketballen, fitnessen en boksen. Ook een keten als C&A wil dat de poppen verscheidene, uit het leven gegrepen posities kunnen aannemen. De Aalterse fabrikant van etalagepoppen Mannequins Bonami haalt 90 procent van zijn omzet uit het buitenland. Er is een kleine productie-eenheid in België, daarnaast is er een in Portugal en China. Zaakvoerder Danny Bonami: "We denken dat we er in de toekomst verscheidene kleine productie-eenheden in meerdere landen op na zullen houden. Transport wordt duurder en duurder, en dan spreek ik nog niet over invoerbelemmeringen." Volgens Bonami is er tamelijk wat concurrentie. Producten worden klakkeloos gekopieerd. Daarover lopen in de sector heel wat rechtszaken. De meeste etalagepoppen zijn vrouwelijk, maar er zijn ook mannelijke poppen en kindpoppen. Om lingerie te tonen zijn er poppen met uiteenlopende cupmaten. De vraag naar volslanke poppen stijgt. Winkeliers moeten wel bereid zijn voor zulke poppen te betalen, vindt Michael Grieve. Hij was oorspronkelijk etalagist. Sinds acht jaar verkoopt en verhuurt hij etalagepoppen met zijn webshop Etalagepoppen.be. "Een pop is meer dan een gesofisticeerde kleerhanger in de etalage", legt Danny Bonami uit. "Mensen willen ook aangenaam verrast worden en zich spiegelen aan wat ze zien." Te veel winkeliers zetten hun poppen gewoon op een rijtje, terwijl die heel wat mogelijkheden bieden om er creatief mee om te springen", legt Michael Grieve uit. "Alles moet op elkaar afgestemd zijn. Ik heb daarvan in Nederland een mooi voorbeeld gezien. Een winkel voor vintage- en tweedehandskleding had poppen die beschadigd waren, er was wat verf van het gezicht. Dat paste in dat geheel, maar dat kun je bijvoorbeeld niet doen als die pop kleding van Cartier moet tonen. Een pop moet de uitstraling van het merk uitdragen." AD VAN POPPEL