Creatief, maar kort van asem

Saatchi & Saatchi heeft woelige tijden achter de rug, waardoor de fut eruit was in het Belgische filiaal. Stefan de Greef, de nieuwe CEO, belooft een herpositionering tegen september.

D anny Pauwels verlaat Saatchi & Saatchi, het reclamebureau dat hij in 1988 oprichtte met drie kompanen. Het is Stefan De Greef, tot voor kort client service director van het bedrijf, die hem opvolgt als chief executive officer.

De Greef is architect van opleiding, maar heeft dat beroep alleen tijdens zijn stage uitgeoefend. Kort na het behalen van zijn diploma richtte hij in Antwerpen een eigen bedrijf op voor winkelinrichting. In 1995 ging hij aan de slag bij het reclamebureau Ogilvy & Mather. In 1997 vertrok De Greef naar McCann-Erickson, het bureau dat hij anderhalf jaar geleden verliet voor Saatchi & Saatchi.

Als nieuwe CEO wil De Greef meer doen dan de huidige koers aanhouden. Hij gaat het bureau een nieuwe dynamiek inblazen en spreekt van een herpositionering in september. “Saatchi & Saatchi heeft op internationaal niveau een aantal managementwissels doorgemaakt, zoals het vertrek van de broers Maurice en Charles Saatchi en de overname door Publicis. Daardoor zijn kleine landen als België wat verwaarloosd. Het Belgische bureau is op zijn buik gaan liggen zonder echt te sterven.”

De Greef wil meer aandacht besteden aan de interne organisatie en aan het ontwikkelen van mensen binnen het bureau, dat 35 werknemers telt. Bovendien moet ook het aanbod van Saatchi & Saatchi, dat amper 4% van zijn omzet realiseert ‘below the line’, worden uitgebreid. De Greef: “Er is een algemene tendens naar full-servicebureaus. Tegenwoordig moet je als reclamebureau een bredere aanbeveling kunnen geven dan alleen een creatieve visie.” Om die transformatie naar een geïntegreerd bureau vlot te laten verlopen, heeft Saatchi & Saatchi het voorbije jaar een aantal aanwervingen gedaan in direct marketing, e-mailmarketing en point-of-sale-marketing. Hij heeft bovendien een ervaren strategic planner in huis en onlangs kreeg het bureau een nieuwe creative director.

Hans Sterkendries [{ssquf}]

Stefan de Greef (39).

Wordt: CEO van Saatchi & Saatchi.

Vrije tijd: gastronomie, schaken, lezen over astronomie en wiskunde.

“Het Belgische bureau is op zijn buik gaan liggen zonder echt te sterven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content