De eerste generatie van de A7 kwam op de markt in 2010. Het was het antwoord van Audi op een nieuw koetswerktype dat Mercedes zes jaar eerder had geïntroduceerd met de CLS: de grote, sierlijke coupé met vier deuren. Het werd een niche die nog altijd helemaal wordt gedomineerd door de Duitse premiummerken. BMW speelt ondertussen ook met met de 6GT, de opvolger van de 5GT.
...

De eerste generatie van de A7 kwam op de markt in 2010. Het was het antwoord van Audi op een nieuw koetswerktype dat Mercedes zes jaar eerder had geïntroduceerd met de CLS: de grote, sierlijke coupé met vier deuren. Het werd een niche die nog altijd helemaal wordt gedomineerd door de Duitse premiummerken. BMW speelt ondertussen ook met met de 6GT, de opvolger van de 5GT. Geldt de CLS van Mercedes al jaren als de norm, in de eerste plaats met zijn vormgeving, dan heeft de A7 met deze generatie behoorlijk wat terrein goedgemaakt. De nieuwe A7 Sportback heeft een sierlijke, dynamische lijn. De afwerking en de kwaliteit zijn wat Audi ons al jaren gewoon maakt: top. Maar deze coupé valt vooral op met zijn binnenruimte. Achterin heb je op geen enkel moment het gevoel dat je in een coupé zit, je hebt veeleer de indruk van een ruime berline. Daar komt bij dat de koffer een riante inhoud van 535 liter biedt, een waarde die je alleen vindt bij grotere breaks. Eigenlijk kun je de A7 Sportback veeleer beschouwen als een zeer sierlijke berline om grote afstanden mee te overbruggen in het grootste comfort. Een reisauto, zeg maar. Veel goedkoper en iets kleiner dan de A8, sierlijker en met veel meer uitstraling van de A6, de twee berlines waartussen de A7 zich in het gamma van Audi heeft genesteld. Voor deze test gaf Audi ons de benzineversie mee. Een zescilinder die heerlijk en romig rijdt, met scherpe acceleraties en een groot akoestisch comfort, maar ook een krachtbron die andermaal bewijst dat je dit soort grote, krachtige auto's eigenlijk alleen met een dieselmotor zou mogen in de markt zetten. Zonder buitensporig rijgedrag verbruikten we bijna twaalf liter, weliswaar met veel verkeer op kleine wegen: veel meer dan de norm van 6,8 liter, en vooral veel meer CO2 in de lucht dan je met een drieliter turbodiesel zou uitstoten. De instapprijs is interessant: 71.500 euro is minder dan het prijskaartje voor de vergelijkbare Mercedes CLS (77.000 euro) en vooral dan de BMW 6GT (94.000 euro). Maar deze Audi is niet anders dan de andere producten in het gamma: zodra je dingen op de optielijst aanstipt, en dan vooral de vele elektronische en digitale snufjes, dan dikt de rekening snel aan. Zo tikte de door ons geteste versie af op 115.150 euro.