In Amerika is hij een begrip. Een beetje in het leven geslaagd en vrijgezel, in de leeftijdsklasse van dertig tot zestig, moet er eentje op stal hebben daar. De Corvette is immers een statussymbool, een aureool dat hij doorheen de jaren nooit heeft ingeleverd. Maar hij blijft bovenal ook een Amerikaanse sportwagen en wordt in onze contreien precies daarom met enige argwaan bekeken. Zonde.
...

In Amerika is hij een begrip. Een beetje in het leven geslaagd en vrijgezel, in de leeftijdsklasse van dertig tot zestig, moet er eentje op stal hebben daar. De Corvette is immers een statussymbool, een aureool dat hij doorheen de jaren nooit heeft ingeleverd. Maar hij blijft bovenal ook een Amerikaanse sportwagen en wordt in onze contreien precies daarom met enige argwaan bekeken. Zonde. Wie in het segment van de droomauto's gaat shoppen en het prijskaartje bekijkt, kan zijn mening in een mum van tijd zien keren. Hoewel we weten dat je bepaalde termen in deze prijsklasse heel juist in hun context moet situeren, is de Corvette inderdaad een stuk betaalbaarder dan Europese concurrenten als Ferrari, Porsche, Lamborghini of Aston Martin. Tenminste, als je een machine zoekt met vergelijkbare prestaties. Want als je achter het stuur kruipt en de motor aan de praat krijgt, weliswaar nadat je eindelijk hebt kunnen uitvissen dat het ding alleen wil starten als je de versnellingsbak in achteruit schakelt (merkwaardig, maar het went snel ...), dan gaat een nauwelijks te beschrijven gevoel doorheen iedere vezel van je lijf als de acht cilinders gaan grommen en hun agressieve melodie doorheen de uitlaat stuwen. Om kippenvel van te krijgen. Volgt dan een heuse opstoot van adrenaline, als je de rechtervoet zijn zin laat doen en in minder dan vier seconden naar honderd per uur opstijgt. Kortom: met zijn onthutsende prestaties is deze Corvette Z06 (we reden met de krachtigste versie) een machine die onvoorspelbare dingen doet met de hormonenhuishouding van iedere man die iets voor wielen voelt. Even de Duitse grens over? Op naar 320 per uur, in no time. Daarvoor zorgt die stoere V8 die goed is voor 512 pk en een vrachtwagenkoppel van 634 Nm. Het zijn waarden die auto's als de Lamborghini Gallardo, Ferrari F430 of Porsche 911 Carrera S doen blozen. Prestaties die de Corvette Z06 natuurlijk dankt aan die knoest van een motor, in het vooronder, maar ook aan zijn gewicht: je zou het niet meteen denken als je hem ziet staan, temeer omdat het een Amerikaan is en in onze collectieve overtuiging dus wel een zware auto moet zijn, maar de Z06 houdt het op de weegschaal keurig bij 1420 kilo, vooral dankzij een chassis dat van aluminium gemaakt is. Inderdaad, een homp minder dan de Ferrari waarover we het daarnet hadden. En, zoals de legendarische Lotusontwerper wijlen Colin Chapman in de jaren zestig al zei: geen makkelijker manier om een écht snelle auto te bouwen dan hem licht houden. Meegenomen: met 600 liter heb je behoorlijk wat bagageruimte om er met zijn tweetjes (niet meer, neen) een weekend op uit te fietsen, en het interieur ademt weliswaar soberheid, maar ook sportiviteit. Bovenop de zinderende sensatie die dit stuur je bezorgt, komt nog eens het financiële soelaas: de Corvette Z06 (de 'gewone' C6-versie is nog 20.000 euro goedkoper) kost al snel een serieus paar (tien)duizenden euro's minder dan Europese droommachines. Voor de prijs van een Ferrari F430 koop je inderdaad twee Corvettes. Klaar. Jo Bossuyt