Corneliani voor een betaalbare prijs

Nog altijd prestigieus, maar wel een stuk toegankelijker: dat is het nieuwe parool van het befaamde Italiaanse modelabel Corneliani.

Info: www.corneliani.com, tel.

“Sommige van onze beste klanten schaffen zich niet meer dan één pak per jaar aan in plaats van de drie die ze vroeger kochten”, klaagt Maurizio Corneliani, commercieel directeur van het befaamde Italiaanse Corneliani-label. En daar voegt zijn vader Carlalberto aan toe: “Bovendien, ook al is een vrouw bereid om 500 euro te betalen voor een jeans die slechts 50 euro waard is, toch zal een man steevast weigeren om 1000 euro neer te tellen voor een pak dat die prijs meer dan waard is.”

Het huis Corneliani, in de jaren dertig opgericht door grootvader Alfredo, stort zich evenwel niet op damesmode. Het merk heeft zich altijd uitsluitend op mannen gericht. En op die manier heeft het zich een weg gebaand tussen de kopstukken van de Made in Italy-mode, met onder meer Ermenegildo Zegna, Canali, Brioni en Kiton. En zo zal het altijd blijven, vertellen de Corneliani’s met stelligheid.

Promotor van het raffinement

De Corneliani’s behoren tot die Italiaanse families die groot zijn geworden dankzij de saamhorigheid en het werk van ouders, broers, zussen, neven, tantes en ooms, soms gedurende meerdere generaties – denk maar aan Ferragamo, Gucci, Barilla, Ferrero, Zegna en meer recent Versace. De activiteiten van Fratelli Claudio & Carlalberto Corneliani S.p.A. worden vandaag nog steeds gecoördineerd door de oudste broers van de tweede generatie, maar eigenlijk zijn het hun zonen die instaan voor het dagelijks bestuur van het bedrijf: Maurizio is hoofd verkoop, Corrado is technisch directeur, Sergio artistiek directeur en Cristiano staat aan het hoofd van diverse exportmarkten.

Al sinds de vijftiende eeuw wonen de Corneliani’s in Mantova, een rustig stadje dat weinig sociale woelingen kent en leeft van de dienstensector, de landbouw en de industrie. De Corneliani’s zijn erg gehecht aan hun stad. Als we de thema’s van oude schilderijen en fresco’s in het Palazzo Ducale mogen geloven, is Mantova altijd een uiterst verfijnde stad geweest. Een van de meest sprekende getuigenissen van die elegantie is een fresco dat de muren en het plafond siert van één kamer van dit paleis – la Camera degli Sposi (de kamer der echtelieden), een werk van de vijftiende-eeuwse meester Andrea Mantegna. Corneliani deinst er niet voor terug de link te leggen tussen de elegantie van weleer en het raffinement dat het huis vandaag wereldwijd wil promoten (de export is goed voor 60 % van de omzet van 155 miljoen euro).

Aangepast assortiment

Het huis Corneliani is sinds 1977 in België vertegenwoordigd. Volgens Maurizio behoort ons land, met zijn dertig verkooppunten, tot de meest interessante buitenlandse markten. De Belgische markt komt trouwens op de vijfde plaats inzake verkoop, na de Verenigde Staten, Nederland, Rusland en Frankrijk.

Ook al gaan de zaken de jongste twee jaar wat minder, Corneliani gaat niet bij de pakken neerzitten. Concreet past het bedrijf zijn assortiment aan om voor een groter aantal portemonnees aantrekkelijk te worden zonder daarbij afbreuk te doen aan zijn prestigieuze imago. “Wij zijn geen Brioni, maar wij blijven een zekere kwaliteit nastreven, aldus Maurizio Corneliani: en wij zijn al 20 % tot 30 % minder duur dan Zegna”, een toplabel dat als directe concurrent van het huis wordt beschouwd.

De familie Corneliani heeft zich altijd aan de wetten van de markt weten aan te passen. In de jaren zeventig investeerde zij flink in een industrieel machinepark om haar productieprijzen ten tijde van de crisis te kunnen drukken. Vandaag gaat zij op eenzelfde manier te werk door haar gamma uit te breiden met modellen die jongeren meer aanspreken. Voor die laatste groep, die gevoeliger is voor modeverschijnselen, is er de CC Collection. Die oogt toegankelijker en is ook meer betaalbaar. Het gaat om een nieuw “formeel informeel” concept, volgens Sergio Corneliani.

Met naald en computer

Het huis doet evenwel geen afstand van de kers op de taart: zijn Su misura. Een ietwat aanmatigende term als je denkt aan de kleermakers van weleer, want ook al worden de maten van de klant daadwerkelijk in een winkel ergens op deze planeet opgenomen, diens talloze wensen inzake stof, snit, zakken en knopen genoteerd en ingewilligd, toch blijft de vervaardiging in de fabriek semi-industrieel. Maar dat terzijde, want het resultaat is fantastisch en vraagt slechts twee tot vier weken geduld.

‘Met naald en computer’ blijft de standaardslogan van het huis. Een normaal kostuum vergt in totaal zeven uur werk, de Su misura vraagt één uurtje extra. Corneliani heeft een voortrekkersrol gespeeld in dit type van productie dat vandaag door het leeuwendeel van de grote huizen wordt aangeboden. Het label was tevens een baanbreker in de ‘bedrijfsstyling’ die eind jaren zeventig werd ontwikkeld. In tegenstelling tot ontwerpers als Giorgio Armani en Gianni Versace heeft Corneliani echt een modelabel gecreëerd op basis van een modehuis en niet op basis van een persoonlijkheid.

Serge Vanmaercke

Corneliani past zijn assortiment aan zodat het voor een groter aantal portemonnees aantrekkelijk wordt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content