CONSULTANCY. EEN KRIK VOOR KMO’S

Stefaan Festjens staat aan de vooravond van wat hij zijn eigen Ronde van Vlaanderen noemt. In de komende weken en maanden wil hij in verschillende uithoeken van het Vlaamse land de European Foundation for Business Qualification (EFBQ) gaan voorstellen. Deze door de Europese Unie gepatroneerde non-profitorganizatie wil de KMO’s van de lidstaten helpen in hun streven naar een meer efficiënte strategische beleidsvorming. Managers en bedrijfsleiders die bereid zijn te leren (conditio sine qua non, zegt Festjens) worden door specialisten met raad en daad bijgestaan op weg naar goed ondernemerschap.

De EFBQ is reeds met sukses uitgetest in Nederland. De Belgische poot, onder leiding van de 34-jarige Westvlaming Festjens, is zopas van start gegaan. Vanaf 1996 krijgen ook Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hun eigen “filiaal”. Zegt Stefaan Festjens : “Wij staan in voor een algehele doorlichting van de onderneming, vanuit de meest uiteenlopende hoeken. Vertrekkend vanuit die basisgegevens, wordt een strategisch plan opgesteld, met welomlijnde doelstellingen. “

Stefaan Festjens effent dezer dagen het commerciële pad. Hij weet zich in zijn zoektocht naar klanten geruggesteund door een adviesraad, waarin vooraanstaande ondernemers als Jean Van Marcke en Paul Buysse zetelen. Het fieldwork is in de eerste plaats een aangelegenheid voor Hans Begeer, management consultant en auteur van het boek “Leiden in woelige tijden”. Naast Begeer zal een reeks prominente academici en senior consultants aangesproken worden om de “kruistocht richting efficiënt beleid” bij de KMO’s in goede banen te leiden.

In deze startfaze telt Stefaan Festjens zijn klanten nog op de vingers van één hand. Onder hen : Pullmaflex (Wevelgem), Eriks (Hoboken), Beherman (Bornem), Etacom (Aartselaar), Schumberger (Turnhout). Met een vijftiental andere bedrijven zijn er vergevorderde kontakten. Een “bad” bij de EFBQ kost wél 350.000 frank op jaarbasis en loopt over drie jaar. “Weinig geld voor heel veel meerwaarde, ” zegt Festjens. “Wij staan borg voor een strategisch verantwoorde inbreng waar de klant alleen maar beter van wordt. Tenslotte worden onder onze impuls ook ervaringen uitgewisseld met andere bedrijven. “

Stefaan Festjens, een ekonoom van de VUB, sleet in een eerder leven zijn broek uitsluitend in bankkringen. Hij werkte onder meer voor Crédit du Nord, voor de Metropolitan Bank, voor de CC Bank en voor Ippa. Alle funkties hadden betrekking op de KMO-problematiek als dusdanig. De nog jonge vader van twee kinderen (Jonas en Lien) is wat blij dat hij nu een nieuw pad is ingeslagen. Al rest er daardoor minder en minder vrije tijd voor de sporthobby’s voetbal, jogging en tennis.

STEFAAN FESTJENS (EFBQ)Altijd al met KMO’s begaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content