In 2014 nam het topmanagement van de Franse autogroep PSA een strategische beslissing met verstrekkende gevolgen. Het bedrijf - onder meer bekend van de merken Peugeot en Citroën - maakte bekend dat het zou stoppen met de rechtstreekse bevoorrading van wisselstukken aan de concessiehouders. Dat was de aanleiding voor de oprichting van Best Parts. Rond de doopvont stonden vijf Vlaamse concessiehouders die de krachten wilden bundelen voor die specifieke activiteit: CIAC, Olliver Group, Traxxion Group, Group Tack (sinds ...

In 2014 nam het topmanagement van de Franse autogroep PSA een strategische beslissing met verstrekkende gevolgen. Het bedrijf - onder meer bekend van de merken Peugeot en Citroën - maakte bekend dat het zou stoppen met de rechtstreekse bevoorrading van wisselstukken aan de concessiehouders. Dat was de aanleiding voor de oprichting van Best Parts. Rond de doopvont stonden vijf Vlaamse concessiehouders die de krachten wilden bundelen voor die specifieke activiteit: CIAC, Olliver Group, Traxxion Group, Group Tack (sinds 2018 overgenomen door Automotive Group Duran) en Imacar. De nieuwe vennootschap koos voor het Oost-Vlaamse Zele als uitvalsbasis en Jean-Paul De Middelaer, op dat moment verantwoordelijk voor wisselstukken bij Imacar in Sint-Niklaas, kreeg de taak om Best Parts te leiden. "Van meet af aan was het de bedoeling niet alleen de vijf oprichtende leden te bevoorraden, maar ook te leveren aan andere concessiehouders en onafhankelijke garages. Aanvankelijk ging het enkel om wisselstukken voor Peugeot en Citroën, later kwamen daar nog andere merken, zoals Opel, bij. Specifiek voor de kleinere garagehouders is er ook nog Eurorepar dat een aanbod heeft van multimerkenwisselstukken onder private label." De automobielmarkt bevindt zich in turbulente tijden. De jongste jaren zien we een enorme schaalvergroting. Dat was de belangrijkste reden waarom Best Parts in 2021 fuseerde met zijn sectorgenoot First Parts uit Zwevegem. De toenadering tussen beide partijen stond in de sterren geschreven, want Best Parts en First Parts hadden enkele gemeenschappelijke aandeelhouders. De fusiegroep kreeg de naam Belgian Car Parts. "Als we willen blijven meespelen, moeten we ons aanbod verruimen en de servicegraad verhogen", verklaart Jean-Paul De Middelaer de samenwerking. "Dankzij First Parts kregen we er heel wat extra merken bij, zoals BMW, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler, Jaguar, Land Rover en Hyundai. De consolidatie in de sector is nog lang niet voorbij." Snelheid is van cruciaal belang in deze sector. Een logistiek apparaat met een automatische orderverwerking en orderpicking garandeert een vlotte levering. Er zijn zo'n dertig leverrondes die tweemaal per dag worden bediend. Daarnaast houdt het fusiebedrijf een enorme voorraad aan, verspreid over de vestigingen in Zele (40.000 producten) en Zwevegem (30.000 producten). "Het is de bedoeling beide vestigingen open te houden. Dat is noodzakelijk, want onze klanten bevinden zich tussen De Panne en de rand van Limburg", benadrukt Jean-Paul De Middelaer. "Wel willen we nog extra stappen zetten om onze logistiek te optimaliseren."