CONGRES

Stichting Marketing

Op 29 en 30 november houdt de Stichting Marketing haar jaarlijks congres. Wat in 1982 in het toenmalige Crest Hotel in Antwerpen begon als het eerste Vlaamse marketingcongres (met toen al ruim 300 aanwezigen), is inmiddels uitgegroeid tot een zich internationaal noemend gebeuren. Voor de vijftiende editie in het Brusselse Congressenpaleis worden meer dan 750 marketeers verwacht.

Dit jaar is het centrale thema “Competing for the Future”. Topspreker is de Amerikaanse professor C.K. Prahalad, die samen met zijn collega Gary Hamel een boek heeft geschreven onder deze titel. De twee professoren stellen vast dat bedrijven hun leidende positie verliezen, en dat uitdagers steeds grotere happen van de koek inpikken. De schuld daarvoor leggen ze bij de bedrijven zelf, die zich beperken tot het handhaven van hun positie in plaats van te werken aan een echte toekomstvisie. Mogelijke oplossingen zien ze niet alleen in herstructurering (en dus kostenverlaging) binnen de bedrijven en in re-engineering (kleiner en beter), maar vooral in het herdefiniëren van bedrijfstakken en strategieën. Flexibiliteit en rekbaarheid zijn daarbij de kernwoorden.

Op het congres zal professor Prahalad niet in levenden lijve aanwezig zijn ; hij doet zijn verhaal via een satellietverbinding. Op deze manier zal hij ook de confrontatie aangaan met de Vlaming Pierre Everaert, de tweede keynote-spreker van het congres. Everaert is consultant en heeft een carrière achter de rug bij Goodyear, General Biscuits, Ahold USA, Koninklijke Ahold en Philips Electronics. Hij zal ingaan op de praktische aspecten van de theorieën van Prahalad en Hamel.

Bij de overige sprekers vinden we onder meer Daniel Fleury (algemeen directeur Procter & Gamble en ondervoorzitter P&G Europa, Midden-Oosten en Afrika), Bert De Graeve (gedelegeerd bestuurder BRTN), Gerard Mortier ( European Art Forum en Salzburger Festspiele), Alfredo Marcantonio (ondervoorzitter AMV/BBDO) en Gaetano Giannetto (client sales & services director AC Nielsen Italy). Op het einde van de eerste congresdag zal ook de Marketeer van het Jaar bekendgemaakt worden.

STICHTING MARKETING Het vijftiende congres draait rond het thema Competing for the Future.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content