Concentra Media keert terug naar zijn roots

Concentra Media mag zich dit jaar groeikampioen noemen bij de grote bedrijven. Zopas maakte de mediagroep haar resultaten voor 2004 bekend, een jaar waarin zij zich opnieuw toelegde op de kernactiviteiten.

Concentra Media is een van de werkmaatschappijen van de groep Concentra, uitgever van Gazet Van Antwerpen en Het Belang Van Limburg. “Het is een NV die onze drukkerij in Beringen bezit en een aantal participaties. Maar de omzet van onze kranten vind je er niet in terug,” verduidelijkt gedelegeerd bestuurder Marc Vangeel. Samen met Willy Lenaers en Robert Ceuppens maakt hij deel uit van het directiecomité van Concentra.

“In 2004 hebben we ons opnieuw volop gefocust op onze kernactiviteiten,” beklemtoont Vangeel. Vorige zomer kon men in Hasselt definitief een punt zetten achter een woelige periode. Informaticadochters Ubizen en Host IT werden van de hand gedaan, terwijl de fusie tussen het oude Concentra en de holdingmaatschappij Imperial Invest uit 2000 ongedaan gemaakt werd.

Uit de jaarcijfers van 2004, die Trends kon inkijken, blijkt dat de rust is weergekeerd. De omzet van de groep steeg met 12,5 % tot 190,3 miljoen euro, waarvan 156 miljoen voor de media-activiteiten. De nettowinst bij de media zakte wel van 6,8 miljoen euro in 2003 naar 4,1 miljoen euro in 2004. In 2001 keek men er nog tegen een verlies van bijna 9 miljoen euro aan.

Door de verkoop van Almanij-aandelen – destijds ingebracht door Imperial Invest – en een aankoop van eigen aandelen, zakte het eigen vermogen van de groep met bijna 80 miljoen euro tot net geen 64 miljoen. “Tegelijkertijd hebben we met de meerwaarde onze schuld verder kunnen afbouwen,” merkt Robert Ceuppens op.

Tabloid

Ondertussen hebben ze in Hasselt weer de handen vrij om met het eigen metier bezig te zijn. Eind januari 2005 bracht Gazet Van Antwerpen als eerste Vlaamse krant een compacte versie op de markt, gedrukt op het kleinere tabloidformaat. In eigen provincie werd het 125-jarige bestaan van Het Belang Van Limburg gevierd. Concentra maakte van de gelegenheid gebruik om een digitaal archief van de krant aan te leggen. “We kijken nu samen met de provincie hoe we deze gegevens openbaar kunnen maken. In juni wordt alles voorgesteld,” kondigt Vangeel aan.

Toch blijven de officiële verkoopcijfers van beide vlaggenschepen wat achter op de marktevolutie. Zo ging Het Belang er in het eerste kwartaal 1,4 % op achteruit, terwijl de algemene krantenverkoop 1,1 % steeg. Later op het jaar werd die kloof gedicht, maar presteerde Gazet Van Antwerpen wat minder. “Die cijfers moet je relativeren,” sust Vangeel. “Vaak zie je in die kwartaalresultaten de invloed van tijdelijke marketingacties.”

Ook televisie

De Belgische zakenkranten L’Echo en De Tijd (inmiddels allebei in handen van de combinatie De Persgroep en Rossel) worden bij Concentra in Beringen gedrukt, een contract dat in 2008 afloopt. Tegen dan moet de nieuwe drukkerij van De Persgroep in Lokeren klaar zijn, wat doet vermoeden dat de drukorders niet verlengd zullen worden. “Als we die opdrachten verliezen, vormt dat geen essentieel probleem. Er zijn veel eigen opdrachten die we nu in Beringen niet kunnen uitvoeren wegens een gebrek aan capaciteit,” relativeert Vangeel.

Ondertussen worden audiovisuele media steeds belangrijker voor de groep. Willy Lenaers merkt op dat de drie regionale zenders van het bedrijf vorig jaar een Ebitda of operationele cashflow van 2,3 miljoen euro opleverden (op een totaal voor de groep van 20 miljoen). Concentra controleert TV Limburg, Kanaal 3 en – samen met De Persgroep – ATV.

Raphael Cockx

Vorige zomer konden ze in Hasselt definitief een punt zetten achter een woelige periode.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content