De A-Klasse is niet meer, leve de A-Klasse. De derde generatie van de kleinste Mercedes is een compleet andere auto dan de voorbije twee modellen. In plaats van de kleine monovolume is een coupéachtige hatchback gekomen. In de hoofdzetel van Mercedes in Stuttgart hadden ze becijferd dat de klant van de A-Klasse gemiddeld 48 jaar oud is, te oud om goed te zijn voor de toekomst van het merk. Temeer omdat de jongere generatie zich te barsten koopt in de showroom van Audi en BMW. Bij Mercedes zagen ze het succes van de A3 en BMW 1 met lede ogen aan. De nieuwe ...

De A-Klasse is niet meer, leve de A-Klasse. De derde generatie van de kleinste Mercedes is een compleet andere auto dan de voorbije twee modellen. In plaats van de kleine monovolume is een coupéachtige hatchback gekomen. In de hoofdzetel van Mercedes in Stuttgart hadden ze becijferd dat de klant van de A-Klasse gemiddeld 48 jaar oud is, te oud om goed te zijn voor de toekomst van het merk. Temeer omdat de jongere generatie zich te barsten koopt in de showroom van Audi en BMW. Bij Mercedes zagen ze het succes van de A3 en BMW 1 met lede ogen aan. De nieuwe A-Klasse moet daar iets aan doen. En de auto heeft er, zo menen we na een eerste test, alle nodige wapens voor in huis. We hebben intens genoten. Dit is misschien wel de leukste Mercedes waar we ooit in gereden hebben. Hij is speels en dynamisch, een auto die zich niet schroomt om sportief te worden gestuurd. Maar tegelijk boezemt hij bij ieder manoeuvre vertrouwen in. Het rijplezier doet ons dan ook denken aan de BMW 1-reeks, waarvan hij dus een grote concurrent wil zijn. Vooral als je het met de 200 Cdi van 136 paarden of de (benzinemotor) 250 BlueEfficiency van 155 pk mag doen. De nieuwe A1 is trouwens niet alleen leuk om in te rijden, hij is ook veilig. Naast ABS en ESP (stabiliteitscontrole) zijn nog twee interessante systemen standaard geïnstalleerd: slaperigheidscontrole die je verwittigt zodra je aandacht op een verdachte manier verslapt, en ongevalwaarschuwing. De auto speurt het verkeer af en verwittigt je met een verklikkerlichtje als je een potentieel gevaarlijke situatie nadert. In dat geval moet je nog altijd zelf remmen. Automatisch remmen gebeurt alleen als je de optie snelheidsregelaar met afstandsradar neemt. Maar het is wel zo dat het systeem je helpt door de remkracht zelf te verhogen als je in een gevaarlijke situatie zelf niet hard genoeg op de rem gaat staan. In comfort en afwerking evenaart de nieuwe A1 moeiteloos het hoge niveau van de Audi A3, en onder de kap wisten we van bij de lancering van de nieuwe B-Klasse eind vorig jaar al dat vooral de dieselmotoren zuinig zijn. Dat is meer dan ooit het geval in deze A-Klasse, die de beste luchtweerstandscoëfficiënt (de doeltreffendheid waarmee de auto zich een weg door de lucht snijdt) in zijn klasse heeft. Zowel met de 180 Cdi als iets krachtigere 200 Cdi is het mogelijk het gemiddelde verbruik met een beredeneerde rijstijl in de buurt van 5 liter voor 100 kilometer te houden. Motoren: 3 diesel- en 4 benzinemotoren Zuinigste versie: 180 Cdi met 1.5 turbodiesel, gemiddeld verbruik 3,8 liter en CO2-uitstoot van 99 gr/km Prijzen: De goedkoopste diesel (180 Cdi) kost 25.289 euro. Voor de duurste (200 Cdi) tel je 27.709 euro neer. Benzineversies gaan van 24.926 (180 Blue-Efficiency) tot 35.571 euro (250 Sport). Lancering: september JO BOSSUYT