J ean-Léopold Schuybroek - Jean-Pol voor de vrienden - staat precies twintig jaar in het vak, en een betere bekroning had hij voor zichzelf niet kunnen bedenken. Hij is een van de vijf communicatieconsultants die door de internationale beroepsorganisatie ICCO wordt opgenomen in de Hall of Fame. Als enige Europeaan bevindt hij zich in het gezelschap van onder meer ...

J ean-Léopold Schuybroek - Jean-Pol voor de vrienden - staat precies twintig jaar in het vak, en een betere bekroning had hij voor zichzelf niet kunnen bedenken. Hij is een van de vijf communicatieconsultants die door de internationale beroepsorganisatie ICCO wordt opgenomen in de Hall of Fame. Als enige Europeaan bevindt hij zich in het gezelschap van onder meer Harold Burson, de Amerikaanse oprichter van het welbekende Burson-Marsteller. Schuybroek zegt totaal verrast te zijn door deze hoge onderscheiding. Als jonge economist in de jaren zeventig ging hij in op een aanbod van Unesco om een algemeen informatieblad op te zetten in Trinidad en Tobago. Na drie jaar Caraïben bleef hij in de wereld rondhangen. Het Zwitserse telecombedrijf Teleprint International headhuntte hem om gedelegeerd bestuurder te worden voor Zuid-Amerika, de Pacific en bepaalde Aziatische landen. Bedoeling was een commercieel netwerk uit de grond te stampen en de relaties met overheden te onderhouden. Toen die taak zo goed als volbracht was, keerde de toen 34-jarige Schuybroek terug naar België. In 1983 richtte hij zijn eigen communicatie- en public-affairskantoor op: Interel. Vandaag is Interel de grootste onafhankelijke speler op de Belgische markt en de nummer twee na Weber-Shandwick. Interel telt dik zestig medewerkers, die bedrijven helpen bij communicatie in al haar vormen: crisiscommunicatie, productcommunicatie, strategische communicatie of lobbywerk zonder meer. "Chief executive officers van grote bedrijven zouden nog veel meer tijd moeten besteden aan communicatie," zegt Schuybroek. "Hun klanten, leveranciers, investor relations, de overheid, iedereen verwacht dat er bijna permanent signalen worden uitgezonden." Harvard-boy Schuybroek heeft Interel doorheen de jaren meer en meer geprofileerd als bemiddelaar tussen bedrijven en de Europese instellingen. Daarom heeft hij ook filialen in Parijs, Londen, Bratislava en Praag. Jean-Léopold Schuybroek (55). Is: CEO en hoofdaandeelhouder van Interel. Vrije tijd: diepzeeduiken, skiën, lezen, reizen. Karel Cambien"Chief executive officers van grote bedrijven zouden nog veel meer tijd moeten besteden aan communicatie."