Commissie start formeel onderzoek naar Ryanair

De Europese Commissie start een formeel onderzoek naar vermeende onwettelijke concurrentie door Ryanair in Charleroi. Sterft het Waalse luchtvaartbeleid een voortijdige dood?

De lokale luchthavenautoriteiten, de SA Brussels South Charleroi Airport ( BSCA), overstelpten de Ierse low cost carrierRyanair de voorbije jaren met tegemoetkomingen (zie tabel: De cadeausvan Brussels South aan Ryanair). Alain Belot, algemeen directeur van Sowaer, de Waalse overheidsinstelling die het luchthavenbeleid ontwikkelt, had afgelopen maandag het officiële bezwaarschrift van de Europese Commissie nog niet ontvangen. Hij wou daarom niets kwijt over de eventuele bezwaren van de Commissie. Die kijkt onder meer argwanend naar de SA Promocy.

Via deze joint venture maken BSCA en Ryanair gezamenlijk promotie voor de bestemmingen vanuit Charleroi. Zowel de Ier als BSCA storten vier euro per vertrekkende passagier in Promocy, en dat tot in 2016. Promocy overbrugt mee het verschil tussen de officiële tarieven en de promoties van Ryanair. Lees: de gratis tickets waarmee de Ierse maatschappij zo graag uitpakt, worden mee met belastinggeld gefinancierd.

Gratis vliegen

Deze vorm van promotie wordt als “zeer ongebruikelijk” omschreven, blijkt uit een rondvraag van Trends op diverse naburige luchthavens. Maar Brussels South ontpopte zich nog meer tot een goudmijn voor de Ierse carrier. De landingsrechten zijn vijf keer lager dan in Zaventem. De afhandeling gebeurt voor zowat 120 euro per beurt. Daarmee wordt op andere luchthavens wat afgelachen – het absolute minimum bedraagt 600 euro.

Die afhandeling kan zeer snel de achilleshiel worden voor Charleroi. Een Europese richtlijn verplicht een luchthaven bij een volume van 2 miljoen passagiers – een cijfer dat Brussels South in 2005 haalt – om een onafhankelijke afhandelaar toe te laten. Vandaag gebeurt die afhandeling door de luchtvaartautoriteiten, die onder de kostprijs werken. Een klacht wegens ongewettigde concurrentie door een rivaal kan de financiële pret op de helling zetten.

De balans van BSCA wordt inmiddels zwaar onevenwichtig. Het bedrijfsverlies klom in 2001 naar 1,6 miljoen euro; de schuldenlast steeg in één jaar van 3,8 miljoen naar 13,6 miljoen euro. In 2002 loopt het verlies verder op. Vanaf 2004 willen de luchtvaartautoriteiten uit de rode cijfers.

Wolfgang Riepl [{ssquf}]

De schuldenlast van de luchthavenexploitant te Charleroi steeg in één jaar van 3,8 miljoen naar 13,6 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content