Het succesnummer van BMW Motorrad is de R-serie met als topper de reisduro R1250GS. In die serie heeft het Duitse merk ook de RT-versie, een puur toermodel zonder terreinaspiraties. De jongste jaren verloor de RT wat marktaandeel, maar nu BMW Motorrad met een nieuwe R1250RT is gekomen, is het model helemaal terug. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 167 nieuwe RT's ingeschreven, een stijging met 60,6 procent tegenover dezelfde periode in 2020. Daarmee is de RT goed voor de derde plaats in de t...

Het succesnummer van BMW Motorrad is de R-serie met als topper de reisduro R1250GS. In die serie heeft het Duitse merk ook de RT-versie, een puur toermodel zonder terreinaspiraties. De jongste jaren verloor de RT wat marktaandeel, maar nu BMW Motorrad met een nieuwe R1250RT is gekomen, is het model helemaal terug. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 167 nieuwe RT's ingeschreven, een stijging met 60,6 procent tegenover dezelfde periode in 2020. Daarmee is de RT goed voor de derde plaats in de top tien na de BMW R1250GS Adventure en de R1250GS. Wat is nieuw aan de RT? De motor biedt technische snufjes die de rij-ervaring en de veiligheid moeten verbeteren. De verlichting is beter en er is een volledig geïntegreerd ABS, waarbij de remmen voor en achter zowel met de voet als met de hand worden bediend. Als extra kan de rijder voor een koplamp kiezen die in de bochten meegaat met de hellingshoek en de weg beter en breder verlicht. De RT wordt aangedreven door een lucht- en vloeistofgekoelde boxer-twin met een cilinderinhoud van 1254 cc die een vermogen van 100 kilowatt (136 paarden) levert. De motor is uitgerust met een quickshifter: schakelen kan zonder de koppeling te gebruiken. Er zijn drie rijmodi ( rain, road en dynamic), er is traction- en cruisecontrol en een ecologische modus om brandstof te besparen. Om al die elektronische functies goed te kunnen aflezen en instellen is er een kleurenscherm van 10,25 inch op het dashboard. Er is zadelverwarming en een SOS-knop. Dat alles heeft wel een prijs: de basisuitvoering kost 19.720 euro. De R1250RT ziet er imposant uit, zeker als ook de zij- en de topkoffers gemonteerd zijn. Rijklaar weegt de motor 279 kilo. Toch merk je dat gewicht en die omvang niet als je ermee rijdt. De RT ligt vast op de weg. De motor is comfortabel en je kunt er lange ritten mee maken. Veel RT-rijders gebruiken de motor voor weekenduitstapjes. Je ziet er ook veel in het woon-werkverkeer. Logisch, want de grote stroomlijnkuip geeft veel bescherming tegen weer en wind. Eigenlijk is de RT te goed, te comfortabel, als een auto op twee wielen. Voor de puristen heeft BMW Motorrad ook de R nineT Pure in het gamma: een retromodel met weinig elektronica en zonder windbescherming.