Het is zowat drie jaar geleden dat Ford zijn grote SUV van meer dan 4,8 meter in Europa heeft gelanceerd. De Edge was stilaan toe aan een facelift. Een geoefend oog kan het verschil zien in de snoet: het radiatorrooster loopt niet meer over in de koplampen. Voor het overige zijn er weinig esthetische ingrepen, en dat is niet abnormaal. Bij een facelift gebeurt de opsmuk vooral onderhuids. Ook in dit geval: er is een nieuwe turbodiesel van twee liter met een nieuwe automatische versnellingsbak.

Opvallend is dat de nieuwe turbodiesel in ons land alleen te verkrijgen is met 190 of 238 paarden. Er bestaat ook een mildere versie, maar die staat niet in de Belgische concessies. Volgens de verantwoordelijke van Ford Belgium komt dat omdat de Belgische klant deze Edge alleen lust met de zware motoren. Met andere woorden: de typische klant voor die grote SUV ligt niet meteen wakker van het fiscale prijskaartje dat aan de auto vasthangt.

Die klant is ook niet in de eerste plaats uit op een auto die heel dynamisch uit te hoek komt. Het is hem in de eerste plaats te doen om het comfort en de binnenruimte (die weelderig is, zowel voor de inzittenden achterin als de koffer). De Edge kan nu ook worden uitgerust met allerlei elektronische hulpsystemen: van cruisecontrole met een snelheidsaanpasser tot een waarschuwing voor aankomend zijdelings verkeer en nog veel meer. Daarbij komt een best behoorlijke afwerking die de Edge in zijn hoogste afwerkingsniveau ('Vignale') zelfs een beetje in de richting van premium duwt.

Het neemt niet weg dat de grote SUV, die we konden testen met de zwaarste versie van de turbodiesel, minder log aanvoelt dan bij de lancering drie jaar geleden. En hoewel het stuur weinig feedback geeft over het wegdek en de wegligging in de bochten, blijft de Edge een aangename reiswagen waar je na honderden kilometers best fris uitstapt. Weliswaar op voorwaarde dat je niet al te bruusk gaat accelereren in de een of andere poging om sportief te rijden. In dat geval slaagt de automatische versnellingsbak met zijn acht gangen er niet altijd in zich op een logische manier te blijven gedragen. En wat dan ook: de typische klant van de Edge is geen sportieve bestuurder.

In cijfers

Motor

4-cilinder turbodiesel, 1996 cc, 238 pk

Max. koppel 500 Nm bij 2000 t/m

Prestaties

Top: 216 km/u

0-100 km/u in 9,6 sec.

Normverbruik: 6,7 liter

Testverbruik: 8,1 liter

Emissie: 175 gr. CO2/km

Prijs

58.150 euro (instapversie Trend 44.650 euro)

+

Comfort

-

Niet dynamisch