Fiat anticipeert met nieuwe modellen vaak op het tijdsgebeuren. Dit was al het geval in 1955, toen de eerste Fiat 600 Seicento werd gelanceerd. Tussen 1955 en 1960 rolden er in totaal bijna 1 miljoen "zeshondertjes" van de band. Het autootje, dat was uitgerust met een achterin gemonteerde, luchtgekoelde motor van 635 cc, moest de Italianen mobiel maken en de veruiterlijking zijn van de wederopstanding van de Italiaanse economie. ...

Fiat anticipeert met nieuwe modellen vaak op het tijdsgebeuren. Dit was al het geval in 1955, toen de eerste Fiat 600 Seicento werd gelanceerd. Tussen 1955 en 1960 rolden er in totaal bijna 1 miljoen "zeshondertjes" van de band. Het autootje, dat was uitgerust met een achterin gemonteerde, luchtgekoelde motor van 635 cc, moest de Italianen mobiel maken en de veruiterlijking zijn van de wederopstanding van de Italiaanse economie. Net zoals zijn oude voorloper zal ook de nieuwe Seicento Citymatic ongetwijfeld uitgroeien tot een trendsetter, maar dan wel in het segment van de comfortabele stadsmussen. Het wagentje (lengte: 332 cm, breedte: 151 cm) is vooral bestemd voor gebruik in de stad, waar rijcomfort van essentieel belang is, vooral nu de wegen in de meeste steden langzaam maar zeker dichtslibben. De Seicento Citymatic zet in de stad en het dagelijkse fileverkeer immers aan tot een ontspannen rijstijl. En dat heeft alles te maken met de elektronisch gestuurde koppeling, die automatisch koppelt en ontkoppelt bij het starten en stoppen. Schakelen gebeurt zoals bij een handgeschakelde versie, alleen moet er niet langer gekoppeld of ontkoppeld worden: de linkervoet blijft in ruststand en het koppelingspedaal ontbreekt. In tegenstelling tot wagens die zijn uitgerust met een conventionele automatische versnellingsbak is de 600 Citymatic niét onderhevig aan het "kruipeffect". Bij stilstaand verkeer hoeft u dus niet langer de voet op het rempedaal te houden - wat het comfort alleen maar ten goede komt.Het nieuwe Seicento-gamma omvat zes versies: naast de Citymatic is er de dynamische en veelzijdige S, de elegante SX, de verfijnde Suite en de jonge en agressieve Sporting. Ten slotte kan u ook opteren voor de Elettra, een door elektromotoren aangedreven uitvoering. De Fiat Seicento is verkrijgbaar met twee motorversies (899 cc en 1108 cc), die goede prestaties koppelen aan een laag brandstofverbruik. Vooral de Seicento Suite springt zeer zuinig om met brandstof, iets wat vooral te danken is aan de lange verhoudingen van de handgeschakelde vijfbak.Door het mooie, hedendaagse design, het aantrekkelijke prijskaartje, de lage onderhoudskosten en de hoge restwaarde behoort de Fiat Seicento tot de meest rendabele wagens van het ogenblik.PATRICK OP DE BEECK