Colruyt verkleint de kloof

Colruyt is vorig jaar over Delhaize naar de tweede plaats in de top van de distributeurs gesprongen. De grootste verschuivingen doen zich echter voor bij de zelfstandige winkels van de ketens.

De distributiesector is wereldwijd in volle consolidatie. In ons land lijken de posities van de grote jongens zowat ingenomen. De grootste verschuivingen vallen dan ook te noteren bij de zelfstandige winkels van de grote ketens. Delhaize trekt steeds meer zelfstandigen aan, terwijl Spar en Alvo in de hoek zitten waar de klappen vallen. Dat blijkt alvast uit de jaarlijkse studie van Marketing Map, dat het Belgische distributielandschap doorlichtte.

“Alvo groepeert een honderdtal winkeliers die sterk aan hun zelfstandigheid gehecht zijn, waardoor de keten een heterogeen geheel vormt,” zegt Chris Opdebeeck van Marketing Map. “Het vertrek van vlaggenschip De Wolf uit Boechout naar AD Delhaize was het startsein voor een ware uittocht. Op drie jaar tijd keerden maar liefst dertig zelfstandigen het uithangbord Alvo de rug toe. De geplaagde aankoopgroepering hoopt nu het tij te keren met een samenwerkingsakkoord met Colruyt. Bij Spar is het vooral de onzekere situatie bij moederbedrijf Laurus die veel zelfstandigen doet afhaken.”

De prijs van agressiviteit

Carrefour telt, nu de operatie UnicNopri zo goed als afgelopen is, 323 zelfstandige winkeliers onder zijn vleugels. Die maakten alvast een goede keuze, want uit een vorige studie van Opdebeeck bleek al dat de franchisenemers van Carrefour een omzetgroei van minstens 20% realiseren, terwijl ook het bedrijfsresultaat erop vooruitgaat. “Als Carrefour in dit segment nog verder wil groeien, moet het in eerste instantie op zoek gaan naar overnames,” zegt Opdebeeck. “Vooral de Spar-winkels komen daarbij in het vizier, maar er zijn ook al zelfstandigen van AD Delhaize en Prima die de overstap gewaagd hebben. Bovendien lijkt het er sterk op dat Carrefour ook de intentie heeft om nieuwe winkelpunten te openen.”

Opdebeeck stelt vast dat Carrefour in 2002 waarschijnlijk de al jaren aanslepende daling van het marktaandeel zal kunnen stoppen. Maar dat heeft natuurlijk zijn prijs. “De Franse gigant leunt steeds dichter aan bij het prijsniveau van Colruyt. Die commerciële agressiviteit gaat ten koste van de rentabiliteit,” aldus Opdebeeck. “Het is dan ook niet verwonderlijk dat Carrefour stelselmatig de datum van break-even in België moet opschuiven. In 2000 haalde de distributeur in België een negatief bedrijfsresultaat van bijna 80 miljoen euro. Vorig jaar werd dat cijfer uitgediept tot 101,71 miljoen euro. Bij Carrefour wijzen ze wel op het feit dat het boekjaar 2000 maar elf maanden telde, maar dat kan slechts een deel van de slechte cijfers verklaren.”

Colruyt dicht de kloof

Colruyt blijft de rots in de branding, zowel qua omzet als qua rentabiliteit. De distributeur uit Halle slaagde er vorig jaar voor het eerst in om Delhaize in te halen, waardoor Colruyt nu alleen nog Carrefour voor zich moet dulden. Een opmerkelijke prestatie, want vijftien jaar geleden haalde Colruyt amper één vierde van de omzet van het toenmalige Maxi-GB. Verder in de rangschikking vinden we Aldi, de franchisenemers van Carrefour en Makro.

Ook op het vlak van rentabiliteit blijft Colruyt mooie cijfers halen. Shop 24 haalt traditiegetrouw de hoogste omzet per vierkante meter, maar dat is geen verrassing voor een automatenshop van amper dertien vierkante meter. Bij de grote jongens kon alleen Colruyt in het jaar 2000 de kaap van 10.000 euro per vierkante meter ronden. Makro en Cora kwamen het dichtst in de buurt, maar in hun gepubliceerde resultaat zit ook de omzet van hun benzinestations. Carrefour blijft met 6047 euro zwak presteren in België. Opdebeeck ziet echter een lichte beterschap, want in 2001 zou Carrefour België uitkomen op 6510 euro per vierkante meter.

Nieuw in de studie van Opdebeeck is het betalingsgedrag van de distributiesector. Niet onbelangrijk in het licht van de nieuwe Europese richtlijn die op 8 augustus 2002 van kracht wordt. Die legt aan alle bedrijven een betalingstermijn van dertig dagen op. Opdebeeck berekende dat die in de Belgische distributiesector gemiddeld op 51 dagen uitkomt, met Aldi (38 dagen) en Delhaize (62 dagen) als uitschieters bij de grote spelers. “Toch zal de distributiesector het hier niet bij laten,” voorspelt Opdebeeck. “Ze zullen ongetwijfeld bij hun leveranciers aandringen op compensaties voor deze kortere betalingstermijn.”

Dirk van thuyne [{ssquf}]

dirk.van.thuyne@trends.be

De cijfers achter de distributiestudie van Marketing Map.

Carrefour betaalt de prijs voor zijn agressieve prijzenpolitiek: de rentabiliteit daalt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content