Colora zet zich dikker in de verf

David Desmet Farmaceutisch communicatie- en PR-adviseur

Toon Bossuyt van Colora vertegenwoordigt de derde generatie van een West-Vlaamse verffamilie. In een stagnerende markt slaagt hun winkelketen erin te blijven groeien. Tijd om kleur te bekennen.

Daarom hebben alle Colora’s een probeerhoek, waar je als leek naar hartelust technieken kan uitproberen. En: “We geven ook opleidingen en workshops. Door onze verticale integratie staan we heel dicht bij de ontwikkeling van de verf,” zegt Bossuyt. Colora is immers de distributieketen van verffabrikant Boss Paints. De service is volgens Toon Bossuyt de unique selling proposition van Colora. “De ontwikkeling van verf en technieken is de basis. Verf maken kan iedereen, als je de juiste formule hebt. Het is het technische advies dat het verschil maakt. Als je wil, komt een Colora-man zelfs aan huis.”

De zaakvoerders van de Colora-winkels, meestal franchisenemers, krijgen van het huis een continue opleiding in verftechnieken en productontwikkeling. De franchisenemer kan, als hij wenst, bij Colora het handelsfonds huren, zodat hij met een minimum aan startkapitaal – pakweg 65.000 euro voor de voorraad en een instappremie – kan beginnen. “Ze krijgen, in ruil voor een exclusiviteitsverbintenis, ook marketingondersteuning en coaching bij het opmaken van een financieel plan. Want de meeste zaakvoerders hebben wel een passie voor verf, maar zijn daarom nog geen boekhouders. Door onderlinge vergelijking leren ze veel bij,” merkt Toon Bossuyt op.

Die interne filosofie zit wel goed, maar het ontbreekt de keten nog aan een duidelijke positionering in het straatbeeld. Daar wordt iets aan gedaan. Bossuyt komt aandraven met foto’s van de jongste Colora. “In februari van 2001 openden we in Genk in eigen beheer de eerste Colora new look, een investering van 136.000 euro.” In maart van dit jaar opent in Heverlee de tweede. Het Nederlandse bureau 3D Projecten tekende een rustig en overzichtelijk concept uit, dat als pilootproject model staat voor de zachte reconversie van de bestaande zaken. “Maar ik wil niemand bruuskeren, ieder volgt zijn eigen tempo.” Hij zou wel graag binnen een jaar of drie rond zijn met het omturnen.

Het bougeert niet meer

In 1981 opende verffabrikant Boss Paints zijn eerste Colora-winkel. Vandaag zijn er al twintig. De inplanting van een zaak gebeurt natuurlijk niet lukraak. Behalve in de grootsteden komt er maar één Colora per stad. Colora’s zijn zogenaamde baanwinkels – gemiddeld zo’n 500 vierkante meter groot – en focussen op de grotere steden.

De jonge Bossuyt speelt met een expansieplan dat het aantal Colora-zaken op een totaal van 44 moet brengen. “Het zou mooi zijn als we per jaar een viertal zaken kunnen openen. Maar dat is allicht iets te ambitieus,” meent Toon Bossuyt. De Boss-dochter draait met acht mensen een omzetcijfer van zowat 4,2 miljoen euro.

De traditionele retailmarkt kwam onder druk toen grote spelers als Akzo Nobel en TotalFinaElf alle Belgische verfmerken, uitgezonderd Boss, hadden opgeslorpt. De verfmarkt stagneert nu al een hele tijd. Volgens de Federatie van Verffabrikanten spendeert de gemiddelde Belg nu al enkele jaren een slordige 40 euro per jaar aan verf. Verbetering is niet in zicht, onder meer omdat de moderne architectuur steeds meer materialen gebruikt die niet geverfd hoeven te worden. Het blijkt ook een conjunctuurgevoelige markt te zijn: als het wat minder goed gaat, kan de living nog wel een jaartje wachten op een fris jasje.

Niettemin ziet Toon Bossuyt zijn marktaandeel langzaam groeien. Boss, met Colora, snoept dus aandeel af van de anderen. “Wij hebben nu een bescheiden 7%, maar daar gaan we het niet bij laten.”

Lieven Desmet

Over drie jaar moeten alle Colora-winkels een nieuwe ‘look’ hebben.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content