Vijftig jaar na haar oprichting in 1948 staat de Cobra-beweging nog steeds in de belangstelling. Het poëtische werk van één van haar Belgische stichters, Christian Dotremont, is uitgegeven door Michel Sicard (Mercure de France), Françoise Lalande heeft een biografie aan hem gewijd (Stock) en verscheidene tentoonstellingen in Parijs hebben de verjaardag herdacht. Eigenaardig genoeg blijft het in Brussel, toch één van de drie hoofdsteden van Cobra (COpenhag...

Vijftig jaar na haar oprichting in 1948 staat de Cobra-beweging nog steeds in de belangstelling. Het poëtische werk van één van haar Belgische stichters, Christian Dotremont, is uitgegeven door Michel Sicard (Mercure de France), Françoise Lalande heeft een biografie aan hem gewijd (Stock) en verscheidene tentoonstellingen in Parijs hebben de verjaardag herdacht. Eigenaardig genoeg blijft het in Brussel, toch één van de drie hoofdsteden van Cobra (COpenhagen-BRussel-Amsterdam) erg stil. De liefhebbers van Cobra zullen dan ook blij zijn met de kans om in Namen een essentieel deel van de mythologische slang te bekijken: de groepswerken. Tot lang na 1951, het jaar van de officiële ontbinding van de beweging, bleven de kunstenaars van Cobra immers samenwerken, afhankelijk van hun onderlinge affiniteiten. De eerste gezamenlijke creaties van de schilders en dichters waren de "peintures-mots" van Jorn en Dotremont, maar er was ook samenwerking tussen Dotremont en Vandercam (voor de "boues", sculpturen van aarde), tussen Vandercam en Hugo Claus (inkttekeningen), Alechinsky en Jorn (collages van verscheurde affiches) en natuurlijk Alechinsky en Dotremont, die samen tekeningen en logogrammen maakten. Later ging iedereen zijn eigen weg. Dotremont creëerde zijn logogrammen, grafische gedichten in inkt die plastische werken worden. Antiquariaat Rossaert in Antwerpen toont enkele van deze logogrammen op papier, terwijl Galerie Ronny Van de Velde het grafische werk en een selectie recente schilderijen van Pierre Alechinsky exposeert. We zien er prenten die gemaakt werden voor dichters (Ionesco, Tardieu, Cendrars, P.A. Benoît), samen met erg grote lithografieën, etsen en drogenaaldgravures, waar Alechinsky zich een meester toont in de vertolking van de ontmoeting tussen zwart (de inkt) en wit (het papier). De oosterse cultuur en vooral haar kalligrafie, maar ook onze riooldeksels (voor de prenten) of de herinnering aan Ensor of de Gilles van Binches verschijnen op landkaarten, vergeelde bladzijden van atlassen, oude notarisakten. Tussen deze wondermooie werken vallen onder meer de reeks "Aiguilles" op, de etsen voor het "Traité des Excitants modernes" van Balzac, en het prachtige "Partir pour nulle part", waarin prenttechnieken, acrylverf en Oost-Indische inkt elkaar vinden. ( A.D.) Alechinsky in Galerie Ronny Van de Velde, IJzerenpoortkaai 3, 2000 Antwerpen, tot 30 mei.Dotremont in Antiquariaat Rossaert, Nosestraat 7, 2000 Antwerpen, tot 30 april.