Coachen om halfzeven

Over één ding hebben wijze mentor Bruno Segers en jonge manager Michael Bruninx het niet moeten hebben: focus op resultaat. “Dat doet hij vanzelf”, zegt Segers.

Bruno Segers was nog chief executive officer van RealDolmen toen we hem interviewden over zijn samenwerking met Michael Bruninx in het jaarprogramma Jonge Managers, Wijze Mentors” van de Vlaamse Management Associatie. De tandems mogen elkaar niet kiezen. Dat geeft mooie combinaties. Segers wordt over enkele dagen 54, Bruninx is er 32. Segers leidde een bedrijf van 1600 mensen, Bruninx een starter van 7. Maar beiden zijn wel ingenieur, en het was handig dat het bedrijf van Michael Bruninx – Edmac Europe – in Wilrijk lag, in de richting van Segers’ thuisbasis in het Noord-Antwerpse. “We belden elkaar elke vrijdagavond om halfzeven. Ik ben dan onderweg naar huis en soms loop ik eens even binnen”, zegt Segers.

Hij bekent dat hij een verborgen agenda had door het mentorschap aan te nemen. “Je weet hoe je eigen generatie in elkaar zit. Je kent ook de generatie van je kinderen – mijn zonen zijn 23 en 25. Wat je niet kent, is de generatie tussenin, tussen 30 en 40. Hoe gaan zij met werk om, hoe beleven zij de combinatie werk-privé en hoe zetten zij zich in? Bij RealDolmen hebben we 10.000 manjaren ervaring, maar hoe zorg je ervoor dat de mensen met ervaring coaches worden van jongeren en dat die jongeren met al hun energie doorgroeien? Dat wou ik met Michael Bruninx uitproberen.”

Roomijs

Of Michael Bruninx een typische generatie Y’er is, is nog maar de vraag. Hij komt uit een familie van zelfstandigen en staat op LinkedIn als medeoprichter van de Leuvense fakbar Industria. Zijn ouders, nu gepensioneerd, hadden een ijssalon in Riemst. Bruninx: “In de vakanties stonden we ‘s morgens op om ijs te maken. ‘s Namiddags verkochten we het. En ‘s avonds maakten we alles weer gereed. Als er herstellingen waren – we hadden ook driewielers en dergelijke – dan was het ‘s nachts sleutelen. ‘s Morgens stonden we daar weer. Met heel de familie. Je denkt niet aan uren. Je bedenkt wat er te doen is en hup, je zet daar je schouders onder. Een fantastische leerschool.”

Op de leeftijd van zijn poulain was Bruno Segers aan zijn vijfde werkgever toe. Bruninx werkte al die tijd bij Atlas Copco, eerst als projectingenieur, later als globale businessdeveloper en als merkenportefeuillemanager. In die laatste job haalde hij tegelijk een Master in General Management aan de Vlerick Leuven-Gent Management School. Zijn bedrijf, Edmac Europe, is voor 100 procent in handen van Atlas Copco, maar opereert autonoom. De starter verdeelt machineonderdelen in Europa. “Onze kracht is dat we 160.000 artikels kunnen identificeren, die gekoppeld zijn aan 60.000 unieke items van zo’n 150 leveranciers. Daarvan hebben we enkele duizenden artikelen op voorraad. De kern is natuurlijk: welk artikel moet je op voorraad hebben?”

Internationaal

Zijn eerste werkneemster begon in december. Bruno Segers kwam erbij in februari, toen het magazijn in Wilrijk nog leeg stond. Segers heeft een groot hart voor starters en is onder meer bestuurder bij het iMinds-fonds iVenture, bij Nomadesk, City Live en sinds kort bij bouwmateriaalbeveiliger Viloc. Wat brengt hij Michael Bruninx bij? “Hij zet je aan het denken. Een voorbeeld. Als je een bedrijf start uit het niets, is er geen cultuur. Waar wil je naartoe, wie wil je werk bieden, wat wil je dat er leeft in je bedrijf en – zeer belangrijk – hoe zullen de klanten dat ervaren? Dat soort open vragen is een meerwaarde geweest.”

Segers heeft bij Lotus Development en Merant Europese functies gehad die hem tot in Rusland brachten. Van Edmac bestond al een vestiging in de VS en ondertussen ook in China. “Michael bouwt hier een team dat internationaal kan uitbreiden”, zegt Segers. “Hij moet inspelen op de diversiteit in Europa, op de diversiteit van noord en zuid. Ik dacht dat hij daarvoor mensen in Italië of Spanje zou moeten zoeken, maar neen.”

“Antwerpen is een metropool”, knipoogt Bruninx, zelf een Limburger. “Maar inderdaad. Onze klanten zijn de lokale dealerservicekanalen, kleine kmo’s. Als je als Europees bedrijf hun taal niet spreekt, gaan ze lokaal. Je moét die lokale mentaliteit hebben. Mijn missie is vooral nieuwe verkoopkanalen en klantensegmenten te activeren.”

Efficiëntie

Bruninx heeft nu een “zeer divers maar sterk team” van zeven mensen, is voorbij de kinderziektes van de website (Segers: “Gelukkig waren wij dat niet”) en is echt bezig met verkoop.

“We communiceren heel efficiënt met onze vele leveranciers. Wij maken het leven van onze klanten echt gemakkelijk. Meer dan 90 procent van alle aanvragen beantwoorden we binnen de 24 uur. In onze industrie is dat echt heel sterk.”

Wanneer verwacht hij winst? Bruninx: “De eerste twee jaar zijn we niet rendabel. We hebben zwaar geïnvesteerd in een nieuw bedrijfsbeheersysteem en in het e-gebeuren. Maar onze marges zitten goed. De basis is gelegd. We kunnen groeien.”

“Nu draait het allemaal om uitvoering”, besluit Segers. Nog een half jaar gaat hij door met zijn mentorship bij Bruninx. “Doordat je elkaar wekelijks spreekt, kan je gerichte vragen stellen: wat moet er deze week gebeuren? Dat loopt heel efficiënt. Michael bruist van de energie. Hij is scherp, gefocust en assertief. Geen grijze muis. Daar hou ik wel van.”

De trouwste supporters van Michael Bruninx zitten ondertussen in Riemst. “Als ik mijn ouders bel, is het eerste wat ze mij vragen: hoe is de week geweest, hoe is de business?”

BRUNO LEIJNSE, FOTOGRAFIE KRISTOF VRANCKEN

“Bruno Segers zet je aan het denken. Wat wil je dat er leeft in je bedrijf?” Michael Bruninx, Edmac Europe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content