Kristin Verellen (43) begon na haar studie Romaanse Filologie en een extra diploma Marketing en Management als freelance copywriter. Al gauw stapte ze over naar de accountkant van het reclamebureau (klantencontact en strategiemaker), onder meer als client service director bij Lowe. Ze was enkele jaren terug medeoprichter van communicatiebureau Choco. En nu, met een diploma van Master in NLP en coaching op zak, staat ze op eigen benen met Peel the Onion. ...

Kristin Verellen (43) begon na haar studie Romaanse Filologie en een extra diploma Marketing en Management als freelance copywriter. Al gauw stapte ze over naar de accountkant van het reclamebureau (klantencontact en strategiemaker), onder meer als client service director bij Lowe. Ze was enkele jaren terug medeoprichter van communicatiebureau Choco. En nu, met een diploma van Master in NLP en coaching op zak, staat ze op eigen benen met Peel the Onion. "Ik bied mijn diensten aan als creatieve coach en als strategic planner voor bedrijven en serviceverleners in communicatie. Ik blijf meewerken aan het opbouwen van merken, van hun positionering en communicatie, maar ik zal me ook toeleggen op de ontwikkeling van een creatieve cultuur en dynamiek bij de mensen in de organisatie zelf. Veel campagnes missen hun effect, omdat ze niet gedragen worden en verder gezet worden binnen een bedrijf."Dat betekent dat ze ook coaching van individuen en groepen op zich zal nemen. "Het gaat om creatieve coaching die leidt tot inspiratie en verandering. Door vragen te stellen die de mensen normaal niet stellen en ze dingen te laten doen die ze normaal niet doen, moeten deelnemers tot nieuwe inzichten en nieuwe ideeën komen. Dat kan binnen een marketingomgeving, maar dat kan ook breder gaan. Ik bied ook sessies aan ter stimulering van interculturele samenwerking tussen bijvoorbeeld Nederlandse en Belgische organisaties: hoe kun je spanningen en weerstanden vermijden?"Waarom verliet ze de reclamebureauwereld? "Ik voelde dat er nood was om out of the box te denken, ik merkte door contact met klanten dat voor de kruisbestuiving tussen departementen in de bedrijven iemand van een reclamebureau niet de juiste persoon is. Een onafhankelijke persoon is daar veel beter voor geplaatst." De naam Peel the Onion is speels, maar "Peel the Onion betekent in het Engels ook get to the heart of things, door de lagen heen naar de essentie gaan. En als je ui etymologisch bekijkt, komt dat van unio: eenheid, openheid, echtheid. Je kunt een ui pellen tot er niets meer over is. Een eenheid is ondeelbaar en als je die uit elkaar haalt, wordt die in het proces vernietigd." WAS: partner bij reclamebureau Choco. IS: oprichter van Peel the Onion. VRIJE TIJD: jazzpiano, reizen, lopen, cultuur. AvP