Aanhoudend lage scheepvaarttarieven voor het transport van droge bulk (zoals ijzererts, steenkool en granen) blijven CMB achtervolgen. Vorig jaar veerden deze tarieven nog op, maar daarvan is intussen nog weinig te merken. De Baltic Dry Index, de belangrijkste graadmeter van de markt, is teruggevallen tot in de buurt van de bodemniveaus van 2012. Sinds eind vorig jaar verloor de index liefst twee derde van zijn waarde. De lage tarieven tonen aan dat in een markt die nog altijd geplaagd wordt door een structurele overcapaciteit, de minste tegenslag voldoende is om de prijzen te kelderen. Zo torpedeerde het Indonesische verbod op de export van minerale ertsen, sa...

Aanhoudend lage scheepvaarttarieven voor het transport van droge bulk (zoals ijzererts, steenkool en granen) blijven CMB achtervolgen. Vorig jaar veerden deze tarieven nog op, maar daarvan is intussen nog weinig te merken. De Baltic Dry Index, de belangrijkste graadmeter van de markt, is teruggevallen tot in de buurt van de bodemniveaus van 2012. Sinds eind vorig jaar verloor de index liefst twee derde van zijn waarde. De lage tarieven tonen aan dat in een markt die nog altijd geplaagd wordt door een structurele overcapaciteit, de minste tegenslag voldoende is om de prijzen te kelderen. Zo torpedeerde het Indonesische verbod op de export van minerale ertsen, samen met een zwakke markt voor het vervoer van steenkool, de tarieven in het kleinere scheepstype "handysize", een type waarvan Bocimar, de scheepvaartdochter van CMB, er heel wat in de vaart heeft. Deze nieuwe inzinking van de tarieven duwde CMB in de rode cijfers in de eerste helft van 2014. Bocimar boekte een verlies van 10,2 miljoen USD, een verlies dat niet kon worden goedgemaakt door een winst van 5,6 miljoen USD bij luchtvaartdochter ASL Aviation. CMB kan de winstcijfers ook niet meer ondersteunen met meerwaarden op de verkoop van een aantal niet-strategische participaties, zoals de groep dat de voorbije jaren deed, wegens uitverkocht. De vloot vaart intussen steeds minder onder de bescherming van langetermijncontracten, terwijl de nieuwe schepen die CMB in de vaart neemt, meteen op de spotmarkt zullen opereren. Nog ongeveer 40 % van de vloot capesizeschepen (dit is het grootste type) en een kleine 10 % van de handysizevloot geniet nog van deze contractbescherming. De omvang van de winst van Bocimar ligt dus steeds meer in handen van de spotprijzen op de markt. Maar dat is precies ook de strategie van het bedrijf. In deze moeilijke jaren wordt de vloot uitgebreid en de contractbescherming afgebouwd, precies omdat de rederij de volgende jaren een herstel van de tarieven verwacht. In het capesizesegment verwacht Bocimar een herstel van de tarieven in de tweede helft van het jaar, vooral onder impuls van de toenemende export van ijzererts uit Brazilië. Ook in het handysizesegment leeft de verwachting dat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd zullen geraken. De vraag naar scheepscapaciteit stijgt met 8 % per jaar dankzij toenemende invoer van China van grondstoffen als hout, soja, meststoffen of bauxiet, terwijl de stijging van de wereldwijde vlootcapaciteit slechts met 5 % zou toenemen. Ook een toenemende, seizoensgebonden export van graan uit Zuid-Amerika zou de tarieven de volgende maanden moeten ondersteunen. Opvallend is dat, ondanks de inzinking van de tarieven, de scheepsprijzen zelf de jongste tijd vrij goed standhielden. Dat suggereert een tariefherstel de volgende jaren. Na de correctie van de voorbije maanden noteert CMB met een korting van ongeveer 25 % tegenover deze boekwaarde, terwijl de gemiddelde korting op de boekwaarde voor scheepvaartbedrijven momenteel 15 % bedraagt op de beurzen.CMB is ideaal gepositioneerd om te profiteren van een stijging van de transporttarieven. In afwachting van nieuw tariefherstel legt een nettoactiefwaarde van ongeveer 23 EUR per aandeel (op basis van de huidige scheepsprijzen) een bodem onder de koers. Dit is een mooi instapmoment. Advies: koopwaardig Risico: gemiddeld Rating: 1B