Club met ambitie

Vijf jaar op rij waren de resultaten van Club Med negatief. Een grondige vernieuwing moet het tij doen keren.

Jarenlang was de gouden formule van Club Méditerranée, kortweg Club Med, een groot succes. Een all in-vakantie (behalve drank) voor beter begoede jongeren tot 35 jaar. Eind jaren ’80 kwam de klad in het concept en volgde een eerste bijsturing. De jonge klanten verouderden en de Club zou zich voortaan ook tot gezinnen richten. Maar het mocht niet baten. Een weinig orthodox beheer en de bikkelharde concurrentie leidden Club Med in de rode cijfers. Ook vorig jaar, voor de vijfde keer op rij.

Het Alcudia-programma – naar de allereerste Club op de Balearen – moet daar verandering in brengen. Met een investering van bijna 20 miljard frank moeten 48 van de 120 dorpen grondig worden genoveerd. Doel is te zorgen voor een grotere uniformiteit in de infrastructuur van de verschillende dorpen – prijs- en kwaliteitsverschillen blijven bestaan. De Aquarius-dorpen bijvoorbeeld worden opnieuw opgenomen in de grote Club Med-familie en staan voor de middelste prijscategorie.

Toch is de eenvormigheid niet algemeen. Tussen dorpen die bestemd zijn voor koppels en soloreizigers enerzijds en die voor gezinnen anderzijds ontstaat een groter verschil. De familieclubs – een zestigtal – houden weliswaar hun bestaande kinderanimatie en -opvang in stand, maar in een twintigtal andere zullen ouders het zelf voor hun kroost moeten opnemen.

Wie ten slotte niet zonder meer naar een clubdorp wenst te gaan, kan voortaan op “themavakantie” – een programma dat loopt tot het jaar 2002. In de Franse Clubs wordt er gewerkt rond het thema voetbal, niet voor niets is Frankrijk het gastland van het wereldkampioenschap.

Intussen woedt een steeds heviger prijzenslag in de toerismesector. Club Med wil zijn positie verstevigen door onder meer ook goedkopere vakanties aan te bieden. Doel is een nieuw – en opnieuw – jong publiek aan te trekken. Daarover gaat het ten slotte: streven naar een grotere omzet en winst door een groter aantal klanten. Eenvoudig zal dat niet zijn. De giganten uit de toeristische sector, waartoe ook Club Med behoort, vechten immers de scherpste concurrentieslag uit sinds jaren. Of een organisatie die doorgaans niet zo zuinig omspringt met haar budgetten, dat gevecht wel aankan, zal de toekomst uitwijzen. Einde dit jaar of ten laatste einde 1999, weet de branche of de uitvinder van de clubformule weer op de rails zit met zijn nieuwe concept.

MARK VRIJENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content