Indien u een sportieve chauffeur bent, maar toch liever niet pronkt met opvallende sportwagens, moet u eens langsgaan bij de Renault-dealer. De Franse autoproducent lanceert immers twee nieuweClio's waarmee u aan uw trekken zou moeten komen: de Si en de 16V.
...

Indien u een sportieve chauffeur bent, maar toch liever niet pronkt met opvallende sportwagens, moet u eens langsgaan bij de Renault-dealer. De Franse autoproducent lanceert immers twee nieuweClio's waarmee u aan uw trekken zou moeten komen: de Si en de 16V. De Si volgt de Clio 1 S op, terwijl de 16V de erfgenaam is van de Clio 1 RSI. Met deze nieuwe modellen wil Renault het opnemen tegen de GTI's. Een opdracht die deze Clio's - zo ondervonden we tijdens enkele testritten - zonder problemen moeten aankunnen. Meer nog: Renault leverde met de Si en 16V twee wagens af die niet alleen uiterst sportief zijn, maar daarenboven ook nog eens een stabiel en veilig weggedrag vertonen - twee zaken die bij andere modellen jammer genoeg niet altijd samengaan. Dankzij een nieuwe stuurbekrachtiging kan u zonder problemen korte, opeenvolgende bochten op een sportieve manier nemen. De stuurcommando's worden snel naar de voorwielen overgebracht. Het onderstel en het remsysteem zijn aangepast aan het karakter van een sportieve, kleine auto waarin vier (tot vijf) inzittenden comfortabel kunnen plaatsnemen. Zoals bij de andere Clio's beschikken de nieuwe versies over een veiligheidssysteem met twee airbags met geprogrammeerde ontplooiing, veiligheidsgordels met voorspansysteem en krachtbegrenzers, en veiligheidshoofdsteunen. Voor de drie passagiers achteraan is er een driepuntsoprolgordel voorzien. Als optie zijn zijdelingse airbags beschikbaar.De Si is herkenbaar aan de bumperschilden die dezelfde kleur hebben als het koetswerk, nieuwe koplampen met dubbele lens, geïntegreerde mistlichten in de onderste schort en 14 inch-velgen. De 16V heeft daarbovenop nog elektrisch bedienbare buitenspiegels, een aërodynamische achterspoiler en lichtmetalen velgen. De voorvleugels zijn uit composietmateriaal vervaardigd en de motorkap uit aluminium, wat een primeur is voor een kleine wagen van minder dan 600.000 frank.Het interieur van de Si en 16V is smaakvol en geraffineerd. Het tapijt, het dashboard en de wijzerplaten van de instrumenten zijn in het blauw gekleurd. Bij de Si hebben de deurpanelen en de sportzetels (regelbare lendensteun op bestuurderszetel) een halffluwelen bekleding, terwijl de 16V een volledig fluwelen bekleding meekreeg. De 16V (550.000 frank, BTW in) is uitgerust met een klein, met leder bekleed sportstuur, en voor de afwerking van de middenconsole werd gepolijst aluminium gebruikt.PATRICK OP DE BEECK