Tijdens de internationale perspresentatie van de Clio Renault Sport V6 verloor een autojournalist de controle over het stuur, tuimelde de afgrond in en overleed later aan de gevolgen van zijn verwondingen. Sommigen besloten hieruit dat deze sportwagen een gevaarlijke auto is. Volledig ten onrechte.
...

Tijdens de internationale perspresentatie van de Clio Renault Sport V6 verloor een autojournalist de controle over het stuur, tuimelde de afgrond in en overleed later aan de gevolgen van zijn verwondingen. Sommigen besloten hieruit dat deze sportwagen een gevaarlijke auto is. Volledig ten onrechte. Renaults nieuwe sportwagen is er één uit de oude doos. Moderne sportauto's zijn uitgerust met elektronische hulpmiddelen die stuurfouten ongedaan maken. Maar deze Clio is gewoon een oer-sportauto die vrijwel geen stuurfouten duldt. Het concept van deze wagen vereist een ander stuur- en remgedrag en een aangepaste rijstijl. Voelt u iets voor de Clio V6, overschat dan nooit uw rijbekwaamheid. Volg lessen in defensief rijden en weet dat bepaalde natuurwetten nooit overtreden kunnen worden. Clio V6 heeft twee eigenschappen die de wegligging bepalen. Enerzijds is er de krachtige motor, die centraal en net achter de voorzetels is gemonteerd. Anderzijds heeft deze wagen achterwielaandrijving. Twee eigenschappen dus die een haarfijn gedoseerde rijstijl vereisen.De Clio Renault Sport V6 is een project dat door Renault Sport werd gestart. Dat gebeurde in nauwe samenwerking met Tom Walkinshaw Racing ( TWR), dat de F1-bolides van de Arrows-stal ontwikkelde. Als sport-tweezitter met een krachtige V6 - gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak - is deze Clio een vrijwel unieke sportwagen. De Clio V6-versie werd afgeleid van de circuitauto Clio Renault Sport V6 Trophy. Een agressieve sportlook, uitstulpende wielkasten, een verbreed en verlaagd koetswerk met harde sportophanging, en grote luchthappers drukken hun stempel op de nieuwkomer. Hij is 17 cm breder en 5,2 cm lager dan de gewone Clio. Het interieur is luxueus uitgerust. De twee sportzetels ondersteunen het lichaam uitstekend. De witte wijzerplaten, het gebruik van leder en alcantara voor de binnenbekleding naast elementen uit aluminium, het met leder (antislip) beklede stuurwiel, airconditioning en een uitstekende audio-installatie (met cd-speler) zorgen voor de luxesfeer.De harde sportophanging staat synoniem voor Spartaans rijcomfort. Worden het gaspedaal en de remmen brutaal behandeld, dan kan de Clio V6 nukkige bokkensprongen maken.De kofferruimte (67 liter onder het voorste kofferdeksel) is klein en opbergvakken in het interieur zijn ver te zoeken. Wel is er een bagagenet (45 liter), dat tussen de rugleuning en de motor - die de plaats inneemt van de twee achterste Clio-zetels - is opgehangen. Over het remgedrag (ABS geventileerde schijfremmen) niets dan goed, op voorwaarde tenminste dat u er haarfijn mee omspringt. PATRICK OP DE BEECK