“Clijsters vindt altijd het gat in de markt”

An Goovaerts An Goovaerts is redacteur bij Trends

Gladde jongens, creatieve breinen, onrustige jongelingen, yuppies… De 54-jarige Jos Clijsters beantwoordt niet echt aan de clichés waarmee marketeers vaak worden omschreven. Collega’s zien in Clijsters vooral een rustige man, allesbehalve een tafelspringer. Hijzelf houdt het bij het adjectief ‘beheerst’.

En toch klinkt de naam Clijsters als een klok in het marketinglandschap. Op 28 januari 2005 onderschreef ook zijn werkgever Fortis nog eens zijn capaciteiten, toen hij werd benoemd tot hoofd Retail Banking. Die nieuwe functie levert hem ook een zitje op in het negenkoppige (onder wie vijf Belgen) executive committee van de financiële instelling.

De aanstelling van Clijsters past in de reeks functiewisselingen die de nieuwe topman Jean-Paul Votron na honderd dagen dienst bekendmaakte. Votron gooide de oude structuur van Fortis om en groepeerde de instelling in functionele en geografische divisies. Tot spijt van vele analisten liet Votron verstaan niet geïnteresseerd te zijn in grote overnames. Eerder hamerde hij op interne groei: Votron wil dat het netto operationele resultaat voor gerealiseerde meerwaarden tussen 2005 en 2009 op autonome basis met 10 % groeit.

Votron en Clijsters groeiden professioneel op in hetzelfde nest. Beiden leerden het klappen van de marketingzweep bij Unilever – samen met sectorgenoot Procter & Gamble dé leerschool voor marketeers. Hoewel Votron graag naar die gemeenschappelijke basis verwijst, kenden beide heren elkaar amper. “Misschien dat ik hem twee, drie keer heb gekruist,” blikt Clijsters terug. Voor de jonge Limburger was het vlug duidelijk dat hij zijn carrière niet bij Unilever zou slijten. In 1979 stapte hij over naar de investeringsgroep Cobepa, om na twee jaar gekoppensneld te worden door Korn Ferry voor een functie bij de toenmalige Generale Bank.

Collega’s en concurrenten waarderen het recht-door-zee- gedrag van de voormalige praesis. “Het prettige aan Clijsters is dat als hij A zegt, hij ook A bedoelt en ook A consequent zal uitvoeren,” aldus een collega-concurrent. Ook weinig onvertogen woorden te horen bij de vakbonden, die hun relatie met hem als “goed” bestempelen. “Clijsters houdt bij het nemen van beslissingen steeds de klanten voor ogen. Inbreng waardeert hij zeker. Hij luistert als je je dossier kent en realistische voorstellen doet,” aldus een LBC-vakbondsman.

De licentiaat Toegepaste Economische Wetenschappen is geen woordengoochelaar. Zijn naaste medewerkers omschrijven hem eerder als een dossierkenner met veel analytisch inzicht. Hij heeft ook meer mee van een manager dan van een typische marketeer of bankier. “Ik ben geen bankier die zich bezighoudt met de grote strategische dossiers, maar ik ben wel een retailbankier,” zegt Clijsters zelf. Retail en functies met lange titels zijn een rode draad doorheen de loopbaan van de vader van twee kinderen.

Clijsters had het geschopt tot directeur Markten, Producten & Communicatie voor Retailmarkten toen hij in 1995 zijn grootste uitdaging aanging: het op poten zetten van de Bank van de Post in een joint venture met De Post. Drie jaar later nam Fortis, toen al eigenaar van de ASLK Bank, de Generale Bank over en ontstond er een leegloop van hogere kaderleden. “Ik heb altijd in de fusie geloofd,” zegt Clijsters, “Ik vond ze gewaagd maar zinvol.” Fortis riep de marketeer terug en benoemde hem tot general manager Marketing for Individuals, Professionals and Small Enter-prises. Drie jaar geleden mocht hij general manager Retail Banking België en CEO van Fortis Bank België op zijn kaartjes laten drukken.

Zijn omgeving vindt hem ingetogen ambitieus en nederig. “Zelfs toen Jos een wagen met chauffeur kreeg, bleef hij de Jos,” lacht een generatiegenoot. “Ik heb mijzelf altijd voorgehouden dat ik een belangrijke job op managementniveau wilde. Maar het belangrijkste is dat ik iets kan uitbouwen,” aldus Clijsters. Zelf had hij Votrons vraag niet verwacht. Maar evenmin had hij veel tijd nodig om zijn nieuwe functie te aanvaarden. Wie Votron goed verstaat, weet dat Clijsters vooral het netwerk in Nederland zal moeten uitbouwen. “Ik ken de retailwereld en uiteindelijk werkt die op de diverse markten ongeveer op dezelfde wijze. Ik geloof dus in mijn doel.”

Een onuitwisbare stempel drukte Clijsters op de Stichting Marketing. Veel marketeers gooien bloemen naar Clijsters en Frans Claes voor het professionaliseren van de Stichting eind jaren tachtig. “Clijsters vindt altijd het gat in de markt,” aldus Claes. Het duo sleutelde aan de structurering van de organisatie, begon sponsors aan te trekken, cursussen te organiseren, een jaarboek uit te geven… “Ook in de Stichting Marketing gedroeg hij zich als een manager. Jos was niet iemand die met de wildste ideeën op de proppen kwam, maar vond wél altijd de mensen die die creatieve ideeën hadden,” herinnert een collega-marketeer zich. Clijsters werd meermaals herverkozen tot voorzitter.

Het typeert Clijsters dat hij alleen engagementen aangaat die hij ook voldoende kan waarmaken. Wegens het te drukke werkschema heeft hij zich moeten terugtrekken uit een aantal verenigingen, maar nationaal voorzitter van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) blijft hij wel. “Ik vind dat iedereen zich sociaal moet engageren. Voor mij is het belangrijk de ondernemerszin van jongeren te stimuleren en ze dichter bij de ondernemingen te brengen. Daar mag gerust wat tijd in kruipen.”

Hoewel Clijsters mee aan de basis lag van het sponsorcontact van voetbalclub Anderlecht, zet hij zelf geen sportieve prestaties neer. Wat wandelen en een goed boek brengen hem de nodige ontspanning. “Ik houd ook niet zo van voetbal,” bekent hij. “Dus ga ik maar zelden naar RSCA kijken, alleen eens poolshoogte nemen als het niet goed gaat.”

Hoog tijd dus dat Clijsters paars-wit nog eens gaat aanmoedigen in het Constant Vanden Stockstadion.

JOS CLIJSTERS 54 jaar.

Zal als hoofd Retail Banking bij Fortis vooral het netwerk in Nederland moeten uitbouwen.

An Goovaerts

Clijsters lag mee aan de basis van het sponsorcontact met RSC Anderlecht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content