Niet zonder weemoed dachten autoliefhebbers ruim twee jaar geleden - toen het Franse merk de lancering aankondigde van DS-modellen - terug aan de sierlijke klassieke Citroën DS. Meer dan een knipoog naar het verleden was die aanduiding eigenlijk niet, want met de DS wilde Citroën eigenlijk een soort 'tweede lijn' openen. De DS-modellen moeten beter aangeklede, dynamischere en luxueuzere versies zijn van de gewone C-modellen. Na de leuke DS3 en in afwachting van de DS5 rijdt nu ook de DS4 rond.
...

Niet zonder weemoed dachten autoliefhebbers ruim twee jaar geleden - toen het Franse merk de lancering aankondigde van DS-modellen - terug aan de sierlijke klassieke Citroën DS. Meer dan een knipoog naar het verleden was die aanduiding eigenlijk niet, want met de DS wilde Citroën eigenlijk een soort 'tweede lijn' openen. De DS-modellen moeten beter aangeklede, dynamischere en luxueuzere versies zijn van de gewone C-modellen. Na de leuke DS3 en in afwachting van de DS5 rijdt nu ook de DS4 rond. Met de DS-lijn heeft Citroën meer dan één ambitie. Om te beginnen, probeert de Franse constructeur een modebewust publiek aan te spreken: een DS-model komt steevast met eindeloos veel mogelijkheden om de afwerking van de auto te personaliseren. Bovendien mikt een DS op bestuurders die vinden dat een auto best nog wat sportief mag aanvoelen. En tot slot, niet onbelangrijk, wil Citroën zijn imago opsmukken op het gebied van kwaliteit en afwerking. Vrij vertaald: een soort exclusieve lijn met meer uitstraling naast het klassieke gamma, om op die manier ook duurdere en trendy modellen van andere merken te beconcurreren. BMW, Mercedes en Audi, om ze niet te noemen. Was het bij de eerste twee van die ambities raak voor de kleine DS3, dan vonden we ambitie drie net iets te hoog gegrepen. In zijn afwerking kan de DS3 immers niet tippen aan de Audi A1, met toch nog net te veel plastic en rammelgeluidjes op een slecht wegdek. Het belette Citroën niet om met zijn DS3 op tien verkochte auto's zes klanten weg te pikken bij de concurrentie. Met de DS4 die nu wordt gelanceerd, als concurrent voor de Audi A3 of BMW 1, zitten de afwerking en de indruk van kwaliteit al heel wat beter, zo leerden de eerste grondige tests van de gespecialiseerde pers. De DS4 komt voor de dag als een gespierde, luxueuze en goed afgewerkte auto met veel chroom dat voor een hoogwaardig tintje zorgt. Die indruk wordt bevestigd achter het stuur: vooral de topversie Sport Chic, met een volledig lederen interieur, ademt exclusiviteit. Op de weg ontpopt de DS4 zich tot een heel dynamische en aangename auto, die vooral met de benzinemotor van 200pk stevig uit de hoek kan komen en minder dan 8 seconden nodig heeft om van 0 naar 100 kilometer per uur te sprinten. afwerking en uitstralingachterin krapper dan 'gewone' C41.6 HDi: 90 pk/230 Nm - gem. 4,2 l en 110 gr. CO2- 22.130 euro 1.6 HDi: 112 pk/270 Nm - gem. 4,7 l en 122 gr. CO2- 23.430 euro 1.6 e-HDi: 112 pk/270 Nm - gem. 4,4 l en 114 gr. CO2- 24.530 euro 2.0 Hdi: 163 pk/340 Nm - gem. 5,1 l en 134 gr. CO2- 27.630 euro 1.6 VTi 120: 120 pk/160 Nm - gem. 6,2 l en 144 gr. CO2- 21.230 euro 1.6 THP 155: 156 pk/240 Nm - gem. 6,5 l en 149 gr. CO2- 25.730 euro 1.6 THP 200: 200 pk/275 Nm - gem. 6,4 l en 149 gr. CO2- 29.130 euroJO BOSSUYT