Een meid voor alle werk nodig én een gezinswagen? De C5 Break is de wagen die u zoekt. Met zijn 1658 liter heeft deze Citroën immers het grootste laadvolume in zijn categorie.
...

Een meid voor alle werk nodig én een gezinswagen? De C5 Break is de wagen die u zoekt. Met zijn 1658 liter heeft deze Citroën immers het grootste laadvolume in zijn categorie. De C5 Break is er al voor 825.000 frank (benzineversie van 117 pk). Heel wat goedkoper dus dan zijn Duitse concurrenten, die bovendien ook nog een kleiner laadvolume hebben. Ter vergelijking: de Audi A4 Avant (125 pk; laadvolume: 1590 l) kost 1.081.000 frank, de BMW 5 Touring (150 pk; 1525 l) 1.410.000 frank. Voor de Mercedes C Break (129 pk; 1385 l) moet u minstens 1.166.590 frank neertellen, terwijl de VW Passat Variant (115 pk; 1600 l) slechts voor 907.000 frank de deur uitgaat. Alleen al door zijn prijs zou de C5 Break het dus goed moeten doen op de fleet- en leasemarkt. Een andere troef is de krachtige (110 en 136 pk) HDi common rail turbodiesel. De 136 pk-versie (vanaf 1.070.000 frank) is uitgerust met een PSA-roetfilter, waardoor hij tot de schoonste dieselbreaks van het moment behoort. En dan is er ook nog de Hydractive 3-ophanging, die zich automatisch aan de staat van het wegdek en de rijstijl van de chauffeur aanpast. Op autowegen verkleint de ophanging de vrije grondspeling van het voertuig. Zo komt het zwaartepunt lager te liggen en wordt het rijcomfort vergelijkbaar met dat van limousines in de hogere prijsklasse. De ophanging maakt het ook mogelijk (met afgezette motor) om de laaddrempel te verlagen. Bij het starten komt de break automatisch op normale rijhoogte. De Hydractive 3-ophanging zorgt er ten slotte voor dat de break steeds horizontaal blijft, hoe de wagen ook geladen is (nuttig laadvermogen: 600 tot 630 kg, afhankelijk van de motorisatie). De koffer is toegankelijk via een grote achterklep, waarvan de ruit afzonderlijk kan worden geopend. Het C5 Break-gamma is opgebouwd rond drie uitrustingsniveaus - X, SX en Exclusive - en zes motoren. Naast de twee diesels (de 2.0 HDi van 110 pk, vanaf 915.000 frank) en de 2.2 HDi (136 pk, vanaf 1.070.000 frank) zijn er ook nog vier benzinemotoren beschikbaar: 1.8i (117 pk), 2.0i (138 pk), de nieuwe, dynamische 2.0 HPi (143 pk; alleen in 'Exclusive' voor 1.045.000 frank) met rechtstreekse benzine-injectie en de 3.0 V6 (210 pk). De dieselversies, de 2.0i en de V6 zijn verkrijgbaar met een uitstekende auto-adaptatieve automatische versnellingsbak met sequentiële bediening. Patrick op de Beeck