Circulair warenhuis

© Getty Images/iStockphoto

Vlak bij de Brusselse luxewinkelstraat Louizalaan opende Yuman Village zijn deuren. Het is een warenhuis voor circulaire producten.

Ondanks zijn meer dan duizend vierkante meter heerst in Yuman Village een rustige sfeer. De inrichting is gebeurd met tweedehands materiaal van hout, de winkel is overzichtelijk ingedeeld. Bezoekers kunnen er linnen kopen, cosmetica, kleren, accessoires, decoratiemateriaal en heel wat andere producten. Er is één voorwaarde. Alle producten die er worden verkocht komen uit de circulaire economie.

Dat betekent dat ze op een ecologische manier zijn ontworpen zodat er geen afval is, dat ze gerecycleerd zijn of dat het gaat om upcycling. Dat laatste houdt in dat een product wordt bewerkt tot een nieuw product met meer waarde. Van de producten in de winkel wordt altijd gezegd waar ze vandaan komen, waaruit ze bestaan en hoe ze gebruikt worden. De prijzen gaan van 3 tot 250 euro.

De oprichters Christel Droogmans en Quentin de Crombrugghe komen uit het bankwezen, maar toen ze in Zweden een winkelcentrum voor de circulaire economie zagen, kregen ze hun idee. Het aanbod van circulaire producten is sterk gegroeid. Dat aanbod wilden ze samenbrengen op één plaats in het centrum van Brussel.

Het pand in Sint-Gillis huurt het ondernemersduo voor twee jaar van Lidl. Door recyclagemateriaal te gebruiken voor de inrichting konden ze de kostprijs beperken tot 10 euro per vierkante meter. “Onze opstartkosten zijn dus tamelijk laag”, zegt Quentin de Crombrugghe. “Maar je moet ook de voorraad financieren, de huur en het onderhoud betalen.” De financiering gebeurde met eigen middelen, subsidies, leningen en de inbreng van privé-investeerders.

Het verdienmodel is dubbel. “Wij kopen en verkopen rechtstreeks alle producten die te maken hebben met cosmetica en schoonmaak, zero afval, en een deel van de decoratieproducten”, zegt Quentin de Crombrugghe. Voor de andere producten werkt Yuman met een kleine twintig partners, die hun producten via Yuman verkopen en een paar keer week langskomen.

Ondernemers tekenen hun zakenidee weleens op een bierviltje. Elke week stellen we een starter voor aan de hand van zo’n startersviltje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content