C hrysler lanceert twee Sebrings: een cabrio (vierzitter) en een sedan (waarin tot vijf personen comfortabel kunnen reizen).
...

C hrysler lanceert twee Sebrings: een cabrio (vierzitter) en een sedan (waarin tot vijf personen comfortabel kunnen reizen). De nieuwkomers vallen op door hun royale uitrusting. De Sebring is bijvoorbeeld de eerste Chrysler die met ABS Plus wordt geleverd, een nieuw ABS-systeem dat dankzij zijn geavanceerde software het rem-moment tijdens het nemen van een bocht herkent. Op basis van de informatie die via wielsensoren naar een microprocessor wordt gestuurd, wordt de remkracht evenwichtig verdeeld over elk van de vier wielen. Zo blijft de auto ook bestuurbaar bij brutale remmanoeuvres. Het rijgedrag dan weer is volledig 'Europees' te noemen: in deze wagen zal u dus hoegenaamd geen spoor terugvinden van de typisch Amerikaanse steiger- en duikbewegingen (die bij andere Amerikaanse wagens wel eens voorkomen wanneer men plankgas geeft of remt). En van onaangename rolbewegingen in de bochten is al evenmin sprake.Ook de instapprijzen liggen zeer goed in de markt. Voor 875.000 frank heeft u een sedan LE met viercilinder benzinemotor (104 pk). De V6-topversie ( LX; 203 pk) kost 1.175.000 frank en draagt onze voorkeur weg, omdat deze meer rijcomfort, betere prestaties en meer rijplezier biedt dan de viercilinder (leeggewicht sedan: 1505 kg). Let er wel op dat de sedan alleen verkrijgbaar is met een viertrapsautomaat. Indien u de voorkeur geeft aan een handversnellingsbak, kiest u beter voor de Sebring cabrio (viercilinder instapversie: 1.259.000 frank). Die wordt immers geleverd met ofwel een handgeschakelde versnellingsbak ofwel een viertrapsautomaat. En ook hier zijn er twee uitrustingsniveaus (een LX en een Limited) én twee motoversies (viercilinder en V6). De automaat kan via de Chrysler- AutoStick ook met de hand worden bediend. Het zou onterecht zijn om de cabriolet af te doen als een 'vouwdakuitvoering' van de Sebring sedan. Wie het koetswerk van de cabrio aandachtig bekijkt, zal immers merken dat hij een stoere, dynamische en moderne look uitstraalt. Het verchroomde radiatorrooster, dat zich tussen de koplampen met verchroomde paraboolreflectoren bevindt, domineert de voorkant. De Sebring cabrio heeft met zijn lage voorsteven en zijn hoger kofferdeksel ook een uitgesproken moderne wigvorm. Achteraan beschikt hij over de ruimste bagagekoffer in het segment.Patrick op de Beeck