De fiscale geplogenheden in onze contreien dringen niet door tot in de beleidskamers van Amerikaanse constructeurs. Volkomen normaal is dat. Die autobouwers moeten het inderdaad hebben van de thuismarkt. Met de Europese markt houdt Chrysler natuurlijk wel rekening, zij het met mate. Voor Chrysler is Europa inderdaad het equivalent van Los Angeles en omgeving.
...

De fiscale geplogenheden in onze contreien dringen niet door tot in de beleidskamers van Amerikaanse constructeurs. Volkomen normaal is dat. Die autobouwers moeten het inderdaad hebben van de thuismarkt. Met de Europese markt houdt Chrysler natuurlijk wel rekening, zij het met mate. Voor Chrysler is Europa inderdaad het equivalent van Los Angeles en omgeving. Het hoeft dan ook niet te verrassen dat de motoren van deze nagelnieuwe cabrio niet meteen zijn aangepast aan de Europese markt. De Chrysler PT Cruiser Cabrio heeft in het vooronder een dikke viercilinder van 2429 cc. De concurrentie met andere dakloze modellen ( Peugeot 307, Renault Mégane, New Beetle, Saab of Audi A4...) zal hij dus moeten aangaan met andere wapens. Want de concurrentie is scherp. In de jaren zeventig verdween de cabrio bijna helemaal van de markt, maar nu is het concept weer in. Met veel geslaagde variaties op het thema. De Chrysler PT Cruiser Cabrio behoudt zijn zeer typische silhouet. Qua binnenruimte en gebruiksmogelijkheden is dit een zeer interessante auto. Zo zijn er vier echte zitplaatsen. Hoewel de achterbank misschien wat krap is voor heel grote mensen, is de beenruimte toch wel voldoende. In ieder geval veel groter dan bij de zogenaamde '2+2'-modellen in dit marktsegment. Een ander pijnpunt van cabrio's is dat de wegneembare kap doorgaans nogal wat ruimte wegvreet van de koffer. Maar de PT Cruiser speelt het polyvalent: de achterbank kan worden weggeklapt, waardoor het laadvolume veel groter wordt. Een volume dat ook in normale lay-out al behoorlijk is. De hoes waarmee de weggenomen kap kan worden bedekt, neemt helaas nogal wat plaats in die koffer. Bovendien is de koffer op zich niet erg toegankelijk. We testten de PT Cruiser Cabrio in zijn basisversie met handgeschakelde vijfbak, maar hij komt straks ook met een automatische transmissie met vier versnellingen. Hoewel er met weggenomen kap (dat gaat heel snel dankzij de elektrische motor) nogal wat luchtstroming valt waar te nemen, gedraagt de PT Cruiser zich zoals je van een cabrio mag verwachten. De torsiestijfheid is voorbeeldig, mede dankzij een aantal aangebrachte versterkingen. In de bochten vertoont de PT Cruiser Cabrio geen neiging om te gaan doorwiegen, en de kooi heeft nooit problemen met de 112 kW van de motor, of het koppel van 222 Nm. Zelfs niet met de 164 kW en 332 Nm van de turboversie. Bovendien zorgt een elektronisch controlesysteem ervoor dat de auto perfect beheersbaar blijft. De PT Cruiser Cabrio is geen luidruchtige auto. Hij is dan ook ontworpen om te fungeren als 'echte auto', misschien zelfs als gezinswagen. De kap zorgt voor een uitstekende thermische isolatie. Kortom: een tuig waarmee je alle seizoenen kan trotseren. Christophe