- OVER HET MOEILIJKE BEGIN VAN ZIJN CARRIÈRE

"Nu is De Persgroep een heel gezond bedrijf in een lastige markt. Dat komt deels door een moeilijke periode eind de jaren tachtig. Toen ik aan het hoofd kwam in 1989, maakte het bedrijf zwaar verlies. Er volgden enkele vreselijke tropenjaren. Je vergeet nooit wat het is om verlies te maken. Ik vind het essentieel om ondernemerschap te combineren met financiële discipline."
...

"Nu is De Persgroep een heel gezond bedrijf in een lastige markt. Dat komt deels door een moeilijke periode eind de jaren tachtig. Toen ik aan het hoofd kwam in 1989, maakte het bedrijf zwaar verlies. Er volgden enkele vreselijke tropenjaren. Je vergeet nooit wat het is om verlies te maken. Ik vind het essentieel om ondernemerschap te combineren met financiële discipline." "De Persgroep is niet slecht bezig. In het begin wisten we niet altijd waarom we iets deden. Tijdens de opstart van de websites waren we intern zeer tevreden over de snelle groei van het aantal surfers. Maar dan moet men durven te vragen of pakweg 100.000 extra bezoekers wel genoeg opbrengen. 'Keep the cannibal in the house', komen externe consultants dan zeggen. Uiteindelijk moeten de rekeningen worden betaald. Het is nog een lange tijd van rijden en veel omkijken." "In de onlinereclame hebben lokale mediabedrijven met lede ogen moeten aanzien hoe ze niet langer de koningen zijn. Google en Facebook domineren wereldwijd de markt van de onlinereclame, onder meer omdat ze zo veel over hun gebruikers weten. Onze nieuwssites bereiken massa's mensen, een geweldige kans. Maar dan moeten mediabedrijven in Vlaanderen meer samenwerken in data-analyse en advertentietechnologie." "Onder meer door internet is het media-aanbod enorm toegenomen. Consumenten zoeken iemand die hen door die jungle kan leiden: merken die ze vertrouwen, waarmee ze zich identificeren. Het gedrag van de consument verandert, de behoeften blijven dezelfde: informatie, amusement en inspiratie. Een bedrijf zoals De Persgroep, met zijn sterke merken, heeft daarom goede kaarten voor de toekomst." "Acht weken voor het uiteenspatten van de internetbubbel in 2001 stonden we op het punt naar de beurs te trekken. Achteraf ben ik zeer blij dat we het niet hebben gedaan. De afgelopen jaren kwamen er verschillende grote krantenbedrijven bij onze groep. Dat was een noodzakelijke schaalvergroting voor onze digitale transformatie. De markt zou het anders hebben gezien. Analisten en beleggers zouden ons daarvoor wellicht zwaar afgestraft hebben." "Ik ben niet gek op overnames. Alleen zijn er in deze markt weinig kansen om substantieel te groeien. Goed nadenken is dus de boodschap. Als multimediaal bedrijf kijken we naar alle media, met voorkeur audiovisueel en digitaal. Ik wil ook niet tot elke prijs iets binnenhalen. De Persgroep heeft een propere balans en dat wil ik zo houden."