Chocoprins wordt uitzendkracht

De private-equitysector loopt niet weg. Zijn droom om een bedrijf dat werd overgenomen door een durfkapitalist te gaan leiden, en er snel meerwaarde te creëren, bergt Patrick De Maeseneire nog even op. Het was nochtans zijn plan om voor een private-equitybedrijf te gaan werken nadat hij vorig jaar chocoladeproducent Barry Callebaut had laten weten dat hij na zeven jaar zijn contract als wereldwijde CEO, dat eind dit jaar afloopt, niet zou verlengen.

Adecco-voorzitter Rolf Dürig wist hem na februari te overtuigen dat hij ook als nieuwe topman van het uitzendbedrijf voldoende uitdagingen zou vinden. “Er gebeuren maar twee dingen in het leven: wat je zelf wilt en waar je bang voor bent. Het komt er dus op aan om zo weinig mogelijk bang te zijn en de opportuniteiten op je af te laten komen”, zei De Maeseneire afgelopen zomer nog in Trends. In zijn nieuwe functie blijft hij niet alleen in Zwitserland werken voor de familie Jacobs, die hoofdaandeelhouder is van zowel Barry Callebaut als Adecco, hij keert ook terug naar een oude liefde.

De paarse Belg

Tussen 1998 en 2002 werkte De Maeseneire al achtereenvolgens als directeur van Adecco België, general manager van Adecco Benelux en manager van de gespecialiseerde uitzendactiviteiten van Adecco Worldwide. Hij slaagde erin om in iets meer dan drie jaar Adecco in België van een vijfde naar een tweede plaats op de markt te brengen door een agressieve prijs- en marketingpolitiek en de opening van bijna 100 nieuwe kantoren. De omzet van Adecco België steeg tegen 2000 al met 53 procent tot 326 miljoen euro, terwijl de uitzendmarkt in die periode slecht 2 procent groeide.

Nog steeds verafgoden ex-medewerkers hem voor zijn prestatie, maar zijn er in de uitzendwereld evenveel mensen te vinden die het De Maeseneire nog steeds niet in dank afnemen dat de winstcijfers onder druk kwamen te staan en de concurrenten van Adecco die politiek moesten volgen. “Als ik niet zou worden herinnerd, zou dat betekenen dat ik een grijze muis was”, reageert De Maeseneire. “Zolang ik meer vrienden dan vijanden heb, kan ik daarmee leven. Als mijn vijanden zich in het concurrerende kamp bevinden, vind ik dat zelfs een compliment. Zelf volg ik nooit de strategie van een ander bedrijf, want de trein die je volgt, kun je nooit voorbijsteken.”

Het zou wel lukken om een kamertje met voor- en een kamertje met tegenstanders van De Maeseneire te vullen, denkt ook zijn vriend en voormalige collega Marc Hofman, gedelegeerd bestuurder van Ter Beke en net als De Maeseneire Aalstenaar en carnavalliefhebber. “Patrick is een binair iemand: hij heeft je graag of hij moet je niet. Hij geeft veel vertrouwen, maar als je zijn vertrouwen beschaamt, kent hij geen genade. En hij herkent talent, maar als hij iemand niet talentvol vindt, zal hij dat ook duidelijk maken. Net omdat hij een man van uitersten is, stort hij zich steeds voor honderd procent op wat hij wil bereiken.”

Hofman werkte met De Maeseneire bij Apple, waar deze laatste in 1992 country manager van de Benelux werd, en bij touroperator Sun International, waar De Maeseneire tussen 1993 en 1997 directeur-generaal van Sunair en Airtour was. Voor hij overstapte naar Adecco en later Barry Callebaut, maakte De Maeseneire nog een korte tussenstop bij VTM, waar hij veertien maanden commercieel directeur was. Hij kreeg daardoor het etiket van jobhopper opgeplakt. “Patrick surft van de ene uitdaging naar de andere, maar door de jaren heen is hij daar wat rustiger in geworden”, vertelt Hofman. “Ik ben iemand die met klare doelen werkt. Bij Barry Callebaut was dat onder andere de internationalisering van het bedrijf, iets waar we voorlopig in zijn geslaagd”, zegt De Maeseneire, die je met enige goede wil een paarse Belg kunt noemen. Karel De Gucht en Johan Vande Lanotte behoren namelijk tot zijn dichte vriendenkring.

Ongepaste verwijten

Een van De Maeseneires credo’s klinkt: you’re only as good as your next quarter. Een veelgehoorde kritiek over De Maeseneires aanpak is dan ook dat hij niet voldoende duurzaam zou zijn. “Dat Adecco België niet meer op nummer twee staat, is ook een gevolg van het verlies aan marktaandeel na het vertrek van De Maeseneire”, klinkt het in de uitzendsector. Volgens De Maeseneire had het meer te maken met nieuwe doelstellingen en een nieuw management. “Adecco Internationaal sleutelde aan de organisatie, waardoor iedereen in het bedrijf meer bezig was met zichzelf, dan met de klanten.”

Ook Marc Vanmoerkerke, die De Maeseneire strikte voor Sun International, vindt de kritiek ongepast. “Als je Patrick aantrekt, moet je hem laten focussen op wat hij goed kan en dat is het trekken van de grote lijnen. Niemand kan goed zijn in alles, daarom weet Patrick zich altijd te omringen met mensen die de punten en komma’s kunnen aanbrengen.”

Alain Mouton en Sjoukje Smedts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content