Het begon met bescheiden aankopen in eenvoudige appellaties zoals Bordeaux Supérieur en Côtes de Bordeaux. Op die manier wilden de Chinezen de sector leren kennen. Maar nadien volgden belangrijker transacties. Sinds de eeuwwisseling kochten Chinezen meer dan 150 Franse wijnkastelen, vooral in Bordeaux maar ook in andere wijnstreken.
...

Het begon met bescheiden aankopen in eenvoudige appellaties zoals Bordeaux Supérieur en Côtes de Bordeaux. Op die manier wilden de Chinezen de sector leren kennen. Maar nadien volgden belangrijker transacties. Sinds de eeuwwisseling kochten Chinezen meer dan 150 Franse wijnkastelen, vooral in Bordeaux maar ook in andere wijnstreken. Chinezen laten zich vaak leiden door namen, getuige daarvan hun aankopen van Château Latour-Laguens, Chenu-Lafitte en Haut-Brisson, omdat een deel van die naam refereert naar de mythische premiers grands crus classés Latour, Lafite-Rothschild en Haut-Brion. Zulke namen hebben in China een magische aantrekkingskracht en de nieuwe eigenaars mikken vooral op de export naar hun thuisland. Sommige investeerders bezitten in China restaurants, hotels en/of winkelketens, waardoor ze al verzekerd zijn van de afzet. Het bezit van een Frans wijnkasteel is in China ook het ultieme statussymbool. Château Monlot (een naam die doet denken aan het topkasteel Troplong-Mondot uit Saint-Emilion) werd gekocht door de Chinese actrice Zhao Wei.Velen zijn ervan overtuigd dat de echte topkastelen ook in Chinese handen zullen vallen, net zoals de Japanners gedaan hebben. Die bezitten nu al de helft van het beroemde Château Beychevelle en het volledige Château Lagrange in de topgemeente Saint-Julien. Niet alleen Chinese en Japanse zakenlui kopen, ook grote industriële groepen, vaak uit de voedings- en agrobusiness. Zo werd Château de Viaud gekocht door de Chinese voedingsgigant Cofco, eigendom van de staat. De eigenaar van Ningxia Hong, een producent van vruchtenalcohol met 300.000 verkooppunten in China, kocht het Château Grand Mouëys. Sinds kort investeert een groep rond Jack Ma, de oprichter van Alibaba in Franse wijnkastelen. Ook wijnhandelshuizen komen in het vizier. Zo werd Diva Bordeaux voor 70 procent opgekocht door de Chinese voedings- en drankengigant Bright Food. De Chinese markt, samen met Hongkong, absorbeert nu al ruim een derde van de export van bordeauxwijnen, en bekleedt daarmee de eerste plaats. In het algemeen is China de op vier na grootste wijnconsument ter wereld geworden.