Nu China het onlinegamen voor minderjarigen aan banden legt, wakkert ook bij ons de discussie over het internetgebruik weer aan. De bekende neuropsychiater Theo Compernolle geeft Peking gelijk...

Nu China het onlinegamen voor minderjarigen aan banden legt, wakkert ook bij ons de discussie over het internetgebruik weer aan. De bekende neuropsychiater Theo Compernolle geeft Peking gelijk. Als onze kinderen te veel tijd doorbrengen op het internet, is dat funest voor het leren, zegt hij. "Het gaat niet om wat de kinderen met hun smartphone of tablet doen, maar wel om wat ze niet meer doen. Andere activiteiten worden weggeduwd." Pedagoog Pedro De Bruyckere nuanceert. "Je kunt niet zeggen dat sociale media alleen maar positieve of negatieve effecten hebben op het leren. Als ze gebruikt worden om te overleggen over schoolwerk, kan er een uitgesproken positief effect zijn."Wel overeenstemming is er over het feit dat de ouders en de scholen hun verantwoordelijkheid moeten nemen en het gebruik van smartphones en tablets bij jonge kinderen moeten monitoren.