Kevin Goeminne (op de foto) en Bram Verniest waren in 2010 de drijvende krachten achter geboortelijst.be, een website waarop jonge ouders hun geboortelijst kunnen aanleggen en een dagboek kunnen bijhouden. "We waren op zoek naar de beste software om die dagboeken om te zetten in fotoalbums, maar besefte...

Kevin Goeminne (op de foto) en Bram Verniest waren in 2010 de drijvende krachten achter geboortelijst.be, een website waarop jonge ouders hun geboortelijst kunnen aanleggen en een dagboek kunnen bijhouden. "We waren op zoek naar de beste software om die dagboeken om te zetten in fotoalbums, maar beseften al gauw dat we die het best zelf ontwikkelden", zegt Goeminne. Al snel ontdekten ze dat hun software nog veel meer potentieel had. Goeminne: "Datzelfde jaar nog kregen we een cheque van 100.000 dollar van een grote Amerikaanse drukkerij, die wilde dat we de software zouden doorontwikkelen. Geen enkele bank wilde die cheque innen, omdat ze dachten dat die vals was." Aanvankelijk diende de software van Chili Publish om drukwerk te personaliseren voor drukkerijen, maar tegenwoordig is ze in staat het volledige grafische productieproces te vereenvoudigen. Dankzij intelligente templates, gekoppeld aan databanken, kunnen grote reclamebureaus en multinationals met een eigen marketingafdeling veel sneller grafisch werk opleveren. Onder andere Coca-Cola, Airbus en Colruyt zijn al jaren vaste gebruikers. Het team van tachtig mensen zit wereldwijd verspreid, van Berlijn en Londen tot Zwitserland en Singapore. Goeminne: "We hebben 350 klanten in 28 landen. Ongeveer 40 procent van onze omzet komt uit de Verenigde Staten. In maart haalden we 10 miljoen euro op, om nog sterker naar de markt te gaan. We positioneren ons als software voor en door professionals en zullen dan ook blijven investeren in ons platform."