De Chevrolet Trans Sport heeft zijn roots in het 'vaderland van de monovolumes'. En dat is er ook aan te zien: de praktisch ingestelde Amerikaanse gezinnen hebben immers vooral oog voor auto's met een ruim en polyvalent bruikbaar interieur. Het koetswerkdesign is meestal van ondergeschikt belang.
...

De Chevrolet Trans Sport heeft zijn roots in het 'vaderland van de monovolumes'. En dat is er ook aan te zien: de praktisch ingestelde Amerikaanse gezinnen hebben immers vooral oog voor auto's met een ruim en polyvalent bruikbaar interieur. Het koetswerkdesign is meestal van ondergeschikt belang. Grote Amerikaanse monovolumewagens, zoals de Trans Sport, hebben in ieder geval een aparte charme omdat ze typisch Amerikaans zijn en dus verschillen van hun Europese concurrenten. Vooral het rijcomfort, de krachtige benzinemotor gekoppeld aan een goede automaat en de ruimte binnenin (voor zeven inzittenden) bepalen die aparte charme. Positief is ook dat een auto die in de VS is vervaardigd, nooit aanzet tot agressief rijden.De belangrijkste nieuwigheid bij de Trans Sport 2002 - die vier versies telt - is het Versatrak-aanbod, een systeem van niet-permanente vierwielaandrijving. Drie versies zijn vanaf 33.600 euro beschikbaar met voorwielaandrijving. De vierde uitvoering, AWD Versatrak, is alleen beschikbaar in combinatie met een volledige comfort- en veiligheidsuitrusting. Een knappe audio-installatie, achterin separaat bedienbaar (koptelefoons beschikbaar) en de eveneens afzonderlijke bediening van de airconditioning in het achtercompartiment zijn standaard. Onze voorkeur gaat uit naar de veilig en stabiel rijdende Versatrak: zodra een van de aandrijfwielen (in normale omstandigheden is er voorwielaandrijving) de grip op het wegdek verliest, schakelt Versatrak automatisch en vrijwel ogenblikkelijk over op vierwielaandrijving. Wij hebben Versatrak grondig uitgeprobeerd tegen 50 en 80 km/u op een wegdek dat afwisselend verhard en met slijk bedekt was. Nooit liet Versatrak ons in de steek: de auto bleef makkelijk bestuurbaar. Qua rijveiligheid een pluspunt, ook in het vlakke Vlaanderen, waar plensbuien het wegdek vaak spekglad maken. In het interieur van de Trans Sport staat 'veiligheid' eveneens centraal. De elektrisch verstelbare voorzetels worden aangevuld door twee zetelrijen die zowel plooibaar als uitneembaar zijn (ideaal voor wie een grote, vlakke laadvloer nodig heeft). De buitenste zetels hebben verstelbare hoofdsteunen. Grote airbags van de jongste generatie en veiligheidsgordels met automatische gordelspanners en hoogteregeling zijn standaard voorin, net zoals de in de zetel geïntegreerde zijdelings airbags. Tot de uitgebreide veiligheidsuitrusting behoort ook de koetswerkstructuur met veiligheidskooi, de uitstekende ABS-remmen, zijdelingse schuifdeuren met stalen verstevigingsbalken en kindersloten. Ultrasone parkeersensoren achteraan zitten standaard op de AWD-versie.De Trans Sport 2002 wordt aangedreven door een betrouwbare 3.4-liter V6, die in combinatie met een viertrapsautomaat een knap vermogen aflevert. De ophanging doet het uitstekend en van de oncomfortabele, typisch Amerikaanse rol- en steigerbewegingen is nagenoeg niets meer te merken.Patrick op de Beeck [{ssquf}]