Chatbots die de klant begrijpen

© Getty Images/iStockphoto

Chatlayer creëerde een platform voor de bouw van chatbots die in staat zijn mensen echt te begrijpen. “Hoe meer we de gesprekken robotiseren, des te menselijker ze worden.”

Communicatietools zoals Facebook Messenger en WhatsApp hebben chatten flink populair gemaakt. Niet alleen privé, maar ook bedrijven en hun klanten chatten heel wat af. Klanten willen met bedrijven praten wanneer het hun uitkomt. Chatbots spelen in op die vraag. De Antwerpse start-up Chatlayer gebruikt artificiële intelligentie (AI) om de kwaliteit te verbeteren. In 2018 draaide het jonge bedrijf een omzet van 650.000 euro, voor 2019 ligt de verwachting rond 1,1 miljoen euro.

“Bedrijven krijgen veel dezelfde vragen”, zegt Joeri Van Steen. Hij richtte Chatlayer op in maart 2018, na een incubatieperiode bij het AI-bedrijf Faktion. “Chatbots zijn ideaal om dat soort repetitieve communicatie over te nemen. Helaas geven ze nog te vaak een geautomatiseerd gevoel, terwijl klanten net nood hebben aan een efficiënte, snelle en menselijke aanpak. Natural Language Processing (NLP), een domein binnen AI waarbij computers leren onze taal te begrijpen en te interpreteren, tilt de gesprekken naar een hoger niveau.”

Chatlayer ontwikkelde NLP die verschillende talen begrijpt en menselijke conversaties slim interpreteert. “Hoe meer we die robotiseren, hoe menselijker ze worden”, stelt Joeri Van Steen. “Onze technologie kan ook overweg met gesproken dialogen, en herkent zelfs dialecten. Via ons platform staat ze ter beschikking van bedrijven.” Bedrijven kunnen dan, zonder technische kennis, zelf hun bots bouwen om met klanten te chatten of praten. Zo bepalen ze volgens Van Steen zelf de toon en versterken ze hun bedrijfsmerk.

Chatlayer heeft klanten in allerlei sectoren. Het telecombedrijf Proximus heeft met behulp van Chatlayer al verschillende chatbots in de markt gezet, waaronder een voor de generatie Y en een voor professionelen. Via het onderliggende platform behoudt het bedrijf het overzicht, en kan het tegelijk focussen op de specifieke doelgroepen.

Vanaf september stelt Proximus het Chatlayer-platform ook ter beschikking van zijn businessklanten.

Ondernemers tekenen hun zakenidee weleens op een bierviltje. Elke week stellen we een starter voor aan de hand van zo’n startersviltje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content