Hoets oog viel op de Amerikaanse curatrice Jeanne Greenberg Rohatyn. Greenbergs specialisatie is jonge Amerikaanse kunst. Met de nadruk op jong. De naam Casino 2001 _ kortweg CA01 _ werd Greenberg ingegeven door Las Vegas en zijn metaforen voor de populaire beeldcultuur waardoor veel jonge kunstenaars zich laten inspireren. De aanwezigheid van video en fotografie en de verwijzingen naar verschillende uitingen van populaire cultuur zijn de meest in het oog springende aspecten van CA01. Bij het geselecteerde talent uit de Angelsaksische landen ...

Hoets oog viel op de Amerikaanse curatrice Jeanne Greenberg Rohatyn. Greenbergs specialisatie is jonge Amerikaanse kunst. Met de nadruk op jong. De naam Casino 2001 _ kortweg CA01 _ werd Greenberg ingegeven door Las Vegas en zijn metaforen voor de populaire beeldcultuur waardoor veel jonge kunstenaars zich laten inspireren. De aanwezigheid van video en fotografie en de verwijzingen naar verschillende uitingen van populaire cultuur zijn de meest in het oog springende aspecten van CA01. Bij het geselecteerde talent uit de Angelsaksische landen is de invloed van het Hollywood-spektakel en de consumptiecultuur markant. Dit wordt nog duidelijker als u de catalogus doorbladert. Merken van consumptieartikelen prijken broederlijk naast afbeeldingen van werken van oude meesters uit de Europese schilderkunst, filmstills en journaalbeelden. Tim Noble en Sue Webster maken in hun 'Cheap and Nasty' met de afvalproducten van de consumptiemaatschappij twee roterende hoofden die elkaar kussen. Kitsch en maatschappijkritiek worden hier samengebracht in een naar Hollywood verwijzende esthetiek. Maar ook in het werk van enkele Aziatische kunstenaars komen aspecten uit de zogenaamde 'populaire cultuur' terug. Zo spiegelt de Japanse Mika Kato haar sculpturen aan anime's en manga's (Japanse strips en animatiefilms) en koos de Taiwanees Michael Lin voor stills uit de films van Tsai Ming-liang. De manier waarop film, rock en televisie ons kijk- en denkvermogen hebben aangetast of beïnvloed, wordt door een groot deel van de kunstenaars aangegrepen als werkinstrument. Greenberg is gefascineerd door wat ze de "vrijetijdsmaatschappij" noemt. Hoewel entertainment en de marketingstrategieën van het kapitalisme voor een deel aan de basis van het werk van de deelnemende kunstenaars liggen, zijn ze allemaal sterk begaan met de hun omringende werkelijkheid. Het geweld en het onrecht in de Amerikaanse, Europese en Aziatische maatschappij loopt als een rode draad door deze Quadriënnale. Greenberg beoogde geen thematische opstellling. Ze gelooft evenwel rotsvast in het feit dat externe factoren kunstuitingen veranderen. Zoals aids de (hoofdzakelijk) Amerikaanse kunst een nieuwe richting heeft ingeduwd gedurende de jaren tachtig, zo beïnvloedden de gebeurtenissen van 11 september 2001 al het werk van enkele Amerikaanse kunstenaars van CA01.Aangezien CA01 vooral opkomende kunstenaars aan het woord laat, kent de tenstoonstelling haar zwakke en sterke kanten. CA01 etaleert zowel glamour en hol estheticisme als de onderbuik van onze samenleving. De opstellling van de werken nodigt uit tot een fijne en onderhoudende wandeling doorheen de eigenzinnige kijk van het verzamelde aanstormende talent, maar hier en daar wordt de bezoeker ook wakker geschud door een flinke knauw. Kortom: de elementen van een boeiende tentoonstelling.Piet Goethals'Casino 2001', tot 13 januari 2002 dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur. Gesloten op maandag. Locatie: S.M.A.K., de voormalige schuilkelder (Citadelpark, Gent) en het Bijlokemuseum (Godshuizenkaai 2, Gent).Info: [{phone}]09-221 17 03 of www.quadriennale.be