De beursintroductie van Tesla Motors -- het geesteskind van miljardair Elon Musk, de medestichter van PayPal en SpaceX -- werd in juni 2010 op scepticisme onthaald. Het jaar daarvoor had de producent van elektrische wagens nog dicht bij het faillissement gestaan. Maar de aandeelhouders van het eerste uur hebben zich hun aankoop niet beklaagd: de introductieprijs bedroeg 17 dollar en op 9 mei klokte het aandeel af op 110 dollar. Dat was een nieuw record en ruim het drievoud van de koers van begin dit jaar. De beleggers waren door het dolle heen, omdat Tesla ...

De beursintroductie van Tesla Motors -- het geesteskind van miljardair Elon Musk, de medestichter van PayPal en SpaceX -- werd in juni 2010 op scepticisme onthaald. Het jaar daarvoor had de producent van elektrische wagens nog dicht bij het faillissement gestaan. Maar de aandeelhouders van het eerste uur hebben zich hun aankoop niet beklaagd: de introductieprijs bedroeg 17 dollar en op 9 mei klokte het aandeel af op 110 dollar. Dat was een nieuw record en ruim het drievoud van de koers van begin dit jaar. De beleggers waren door het dolle heen, omdat Tesla het eerste kwartaal voor het eerst met winst had afgesloten. Bovendien had Tesla kort tevoren met de uitgifte van aandelen en schuldpapier bijna 1 miljard dollar opgehaald. In de eerste drie maanden heeft Tesla een winst van 11,2 miljoen dollar geboekt, al was 10,7 miljoen dollar daarvan puur boekhoudkundig. Toch was dat cijfer beter dan verwacht. Ook de omzet van 561,8 miljoen dollar lag beduidend boven de analistenconsensus van 500,2 miljoen dollar. In het vierde kwartaal had Tesla nog een verlies van 89,9 miljoen dollar geleden. Over het hele boekjaar ging het 396,2 miljoen dollar in het rood. Voorlopig heeft Tesla één wagen op de markt, de Model S. Met die elektrisch aangedreven limousine met zeven zitplaatsen gaat Tesla de concurrentie aan met de luxewagens van de gevestigde Duitse merken en nichespelers als Lexus en Jaguar. De Model S heeft een actieradius tot bijna 500 kilometer. In het eerste kwartaal werden er 4900 stuks van geleverd, tegenover 2400 in de laatste drie maanden van 2012. Het streefdoel van 20.000 leveringen in 2013 is opgetrokken tot 21.000. Deze zomer wordt de elektrische luxewagen in Europa aangeboden. Azië volgt in het najaar. De lancering van de Model X wordt met een jaar opgeschoven. Aanvankelijk moest dat model in 2014 op de markt komen, maar de positionering van de Model S krijgt voorlopig voorrang. Zodra de productie van de wagens op kruissnelheid is, kunnen de marges toenemen. De kosten voor onderzoek en ontwikkeling liggen dit jaar fors lager dan in 2012. Daardoor zal de brutomarge toenemen van 8 procent in het vierde kwartaal naar 25 procent eind dit jaar. Tesla kondigde een samenwerking aan met twee financiële instellingen, US Bancorp en Wells Fargo, om de Model S toegankelijker te maken. De autoproducent biedt een financiering aan over 66 maanden tegen een jaarlijkse rentevoet van 2,95 procent, en het stelt zich borg voor een vooraf bepaalde inruilwaarde. Elon Musk temperde de verwachtingen door te stellen dat het tweede kwartaal wellicht niet zo winstgevend wordt als het eerste. Toch schoot de koers van het aandeel omhoog, waardoor beleggers meer dan 100 keer de verwachte winst voor 2014 betalen. Na de flamboyante koersklim is het advies overduidelijk: verkopen. DANNY REWEGHS