Duurzame mobiliteit

Dour is het grootste muziekevent van Franstalig België. Vorig jaar verwelkomde het festival 242.000 bezoekers uit heel Europa. Voor de editie van 2019, die plaatsvindt van 10 tot en met 14 juli, werkt het festival samen met CovEvent. Dat is een Waals-Brabantse start-up die met zijn interactief carpoolingplatform een duurzamere mobiliteit nastreeft. Dour profileert zich als een groen festival, maar beseft dat het vervoer van zijn bezoekers goed is voor meer dan 45 procent van de broeikasgassen die het uitstoot.

Slim algoritme

Organisatoren kunnen via CovEvent hun evenementen kenbaar maken. Bij minder dan 500 beoogde deelnemers kan dat zelfs gratis. Op de website of via de smartphone-app kunnen festivalgangers zich gratis inschrijven. Met een interactieve kaart kunnen ze een lift vragen of er zelf een aanbieden, en een slim algoritme brengt de juiste mensen vervolgens met elkaar in contact. Het platform stuurt automatisch meldingen naar gebruikers zodra hun traject overeenkomt met dat van anderen.

Kleine en grote events

CovEvent werd in 2016 opgericht door Jean-Benoît Henry en Nicolas Cognaux. Zij haalden 40.000 euro aan extern kapitaal op en kregen extra middelen via een al terugbetaalde converteerbare lening van het Waalse investeringsfonds W.IN.G. "Ons platform werd al gebruikt voor ruim 500 kleinere privé-evenementen", zegt Jean-Benoît Henry. "Vorig jaar draaiden we een omzet van 12.500 euro. In juli starten we met de grote festivals, eerst Dour, en daarna onder meer Pukkelpop en Paradise City."

Sociale controle

Dankzij CovEvent kunnen organisatoren de mobiliteit naar en van hun events op een verantwoordelijke manier garanderen. "Bovendien kunnen ze zo hun ecologische voetafdruk beperken", stelt Nicolas Cognaux. "Deze zomer zal onze carpoolservice aan meer dan 400.000 festivalgangers aangeboden worden. Een bijkomende troef is het ingebouwde socialecontrolesysteem. Daarmee kunnen gebruikers elkaar beoordelen. Dat heeft een ontradend effect op alcoholmisbruik bij de bestuurders."

Ondernemers tekenen hun zakenidee weleens op een bierviltje. Elke week stellen we een starter voor aan de hand van zo'n startersviltje.