GENOREM Sanerende wilgen

GenoRem is een project van de universiteit van Montréal dat een goedkopere technologie ontwikkelt om zwaar vervuilde industriegronden te saneren. In plaats van de grond af te graven en naar een verwerker te transporteren, plant Genocem wilgen op de vervuilde grond. "Samen met een gepaste mix van bacteriën en zwammen zijn deze wilgen in staat de vervuiling tot 15 centimeter diep uit de grond te halen. We mikken vooral op besmette gronden in stedelijke gebieden. Onze oplossing is veel efficiënter en goedkoper, al heeft een ontwikkelaar niet altijd het nodige geduld", zegt onderzoeker Mohamed Hijri.
...

GenoRem is een project van de universiteit van Montréal dat een goedkopere technologie ontwikkelt om zwaar vervuilde industriegronden te saneren. In plaats van de grond af te graven en naar een verwerker te transporteren, plant Genocem wilgen op de vervuilde grond. "Samen met een gepaste mix van bacteriën en zwammen zijn deze wilgen in staat de vervuiling tot 15 centimeter diep uit de grond te halen. We mikken vooral op besmette gronden in stedelijke gebieden. Onze oplossing is veel efficiënter en goedkoper, al heeft een ontwikkelaar niet altijd het nodige geduld", zegt onderzoeker Mohamed Hijri.De spin-off van de universiteit van Montréal ontwikkelde wat ze zelf "een elektronische neus" noemen. "Onze apparatuur ziet de geuren die een fabriek of een stortplaats genereert en kan meten hoe ernstig de geurhinder is en hoe ver hij zich verplaatst. Dat laat de betrokken bedrijven toe op een veel efficiëntere en dus goedkopere manier maatregelen te nemen. Onze investering verdien je tien keer terug. Geurhinder voorkomen, is een wereldwijde markt van 6 miljard dollar. We hebben al 80 systemen geplaatst, met een gemiddelde kostprijs van 250.000 tot 500.000 euro. We zijn nu op zoek naar klanten in België. Ik ken de markt een beetje, ik heb nog gestudeerd in Louvain-la-Neuve", zegt CEO Thierry Pagé.Een miljoenenstad vlak bij een enorm reservoir koud water, dat zijn de ideale omstandigheden voor Toronto om de stad te koelen met water uit het Ontario-meer. Water van 4 graden wordt van een diepte van 80 meter opgepompt en doorgestuurd naar 56 gebouwen. De investering van 250 miljoen dollar werd in gebruik genomen in 2003 en wordt uitgebaat door Enwave, dat een return van minstens 14 procent wil halen op zijn projecten. Toronto heeft de helft van de aandelen, maar verkoopt zijn belang in het project omdat het cash nodig heeft. De waarde wordt geschat op 400 miljoen euro. Voor institutionele investeerders die op zoek zijn naar alternatieve investeringen."Op veel plaatsen in Afrika is het kiezen tussen zonne-energie of niets", zegt Nicolas Morgan, van wie de broer jaren de logistiek van Artsen Zonder Grenzen verzorgde. "Mijn broer en ik hebben daarom een bedrijf opgericht om elektriciteit uit zonne-energie efficiënter en goedkoper te maken. Twee jaar zijn we in onze kelder bezig geweest. Zonne-energie kostte toen nog 5 dollar per wattpiek geïnstalleerd vermogen. Wij geloofden dat we tot 1 dollar per wattpiek konden gaan op basis van een nieuwe optische technologie." Maar toen sloeg eerst de financiële crisis toe en later crashte de markt van de klassieke zonnepanelen. "Van een schaars aanbod ging het plots naar een schaarse vraag. De prijs zakte naar 70 cent per wattpiek. Tegen die prijs was onze technologie nauwelijks competitief, dus keerden we terug naar de tekentafel. Nu zitten we onder de 50 cent", zegt Nicolas Morgan. Morgan Solar mikt niet op de massamarkt, maar op lokale productiecellen van 30 tot 50 MW. "We bieden een uitstekend alternatief voor plekken zonder aansluiting op het net en die voor hun elektriciteit aangewezen zijn op een dieselgenerator."BionX ontwikkelt de ebike of elektronische fiets, de fiets die ook aangedreven wordt door een elektrische motor en een lithiumbatterij. "We vervangen de menselijke kracht niet, maar bij elke trap geeft de elektrische motor 35 tot 300 procent extra kracht, afhankelijk van het gekozen niveau. We integreren dus mens en machine", zegt Pascal Larose, directeur van BionX met hoofdkantoor in Sherbrooke, Québec. In Europa is de elektronische assistentie wettelijk beperkt tot een snelheid van 25 kilometer per uur. In Canada niet, en met de elektronische motor op volle kracht haalt een doorsneefietser probleemloos een gemiddelde van 40 kilometer per uur. "Dankzij de langere levensduur (tot 100 kilometer) en het lagere gewicht van de batterij (7 kilo) breekt de ebike door, vooral in Europa. Daar schatten we de markt op 3 miljard euro per jaar. De ebike trekt een ouder publiek aan, maar ook steeds meer pendelaars zien in de elektronische fiets een aangenaam alternatief. Veel autobouwers zijn trouwens geïnteresseerd in de commercialisering van een ebike. Op termijn denken we dat één verkochte fiets op de vijf een ebike zal zijn. De kostprijs bedraagt gemiddeld 2000 euro. Veel Europeanen willen dat betalen." "De lokale productie van biogas, gemaakt uit hernieuwbaar organisch afval als houtafval, dat is onze missie", zegt Mike Scott, CEO van Nexterra. "Ons productieproces is heel milieuvriendelijk, met als bewijs dat onze nieuwe installatie, die elektriciteit en warmte produceert, midden in de campus van de universiteit van British Columbia in Vancouver ligt." Vervelend voor biogas is dat de schaliegasrevolutie de Amerikaanse energiemarkt door elkaar heeft gegooid en de prijzen van klassiek aardgas fors heeft doen dalen. "Een zeer uitdagende omgeving", geeft Scott toe. "Maar de investering verdient zich in drie tot zeven jaar terug. En we mikken op export, vooral naar het Verenigd Koninkrijk en Japan, dat op zoek is naar alternatieven voor kernenergie en flink betaalt voor aardgas (tot zes keer meer dan in de VS en Canada)."