Juke Joint uit de Vlaamse Ardennen levert de binneninrichting van Burger King in Duitsland.
...

Juke Joint uit de Vlaamse Ardennen levert de binneninrichting van Burger King in Duitsland.De Amerikaanse hamburgerketen Burger King opende medio 1996 zijn eerste tent in Duitsland. Jaarlijks gaan er dertig nieuwe open. De Amerikaanse gigant werpt aan de oostkant van België een dam op tegen het agressieve beleid van Quick en McDonald's. Zaakvoerder Jan Limbourg van Juke Joint vaart er wel bij. Zijn bedrijfje uit Nieuwenhove bij Geraardsbergen kreeg immers exclusief de order voor de binneninrichting. "We zullen ze allemaal, en stelselmatig, inrichten. Dit betekent vanzelfsprekend een belangrijke groei in onze omzet." Het boekjaar 1996 is nog niet afgesloten. Maar in 1995 maakten de drie werknemers 20 miljoen frank omzet. En de tendens is fel stijgend. "Al jaren zegt men dat de horeca doodziek is. Wij merken daar nochtans niets van. Onze activiteiten breiden steeds verder uit." De evolutie van Juke Joint geeft duidelijk aan hoe Jan Limbourg steeds nieuwe markten zoekt. In 1985 start hij met de aan-, verkoop en herstelling van jukeboxen. Juke Joint werkt alleen voor particulieren en is midden jaren tachtig het enige professionele bedrijf. Gerenommeerde klanten zijn George Harrison, Jean-Michel Jarre of Charlotte Rampling. Vandaag maken de jukeboxen nog 15 % van de omzet. Juke Joint doet nog uitsluitend herstellingen. Eind jaren tachtig start de verhuur van attributen voor feesten, evenementen en bedrijfsopeningen. De VIP-tent van Rock Torhout, Diamond Awards of Golden Years in het Sportpaleis worden door Jan Limbourg ingekleed. "Vandaag omvat deze activiteit ook de decorbouw, inclusief het schilderwerk. Wij hebben goede ambachtslui in huis. Er is veel vraag naar antieke schildertechnieken." Sinds 1992 wordt de volledige inrichting van het horeca-interieur geleverd. Aanvankelijk spitste de activiteit zich toe op Amerikaanse bars en restaurants. Vandaag worden ook Victoriaanse pubs, Ierse tavernes of Estaminet 1900 aangekleed. Voorbeelden zijn Henry J. Beans in het Brusselse SAS-hotel of de Brasserie du Théâtre in Kortrijk. "Het bedrag voor een inrichting bedraagt in Vlaanderen gemiddeld 3 tot 6 miljoen. Met uitschieters tot 20 miljoen." De horeca is goed voor 70 % van de omzet. De toekomst eist een steeds ruimer aanbod aan attracties en animatie voor de klanten. Het vier man sterke, en voor België unieke, cocktail juggling team staat alvast klaar. Zij goochelen met glazen en flessen. JAN LIMBOURG (JUKE JOINT) Vlaanderen spendeert 3 tot 6 miljoen frank aan een café-interieur.