Wie het vroeger over een Amerikaan had, dacht in de eerste plaats aan Cadillac. Maar ook vandaag blijft Cadillac de referentie op de Amerikaanse automarkt. Wat vroeger een indrukwekkende verschijning vol chroom was, een voertuig dat eigenlijk meer weg had van een boot, is vandaag een gave vierwieler geworden. Een subtiele creatie ook.
...

Wie het vroeger over een Amerikaan had, dacht in de eerste plaats aan Cadillac. Maar ook vandaag blijft Cadillac de referentie op de Amerikaanse automarkt. Wat vroeger een indrukwekkende verschijning vol chroom was, een voertuig dat eigenlijk meer weg had van een boot, is vandaag een gave vierwieler geworden. Een subtiele creatie ook. Het neemt niet weg dat iedereen het Amerikaanse merk nog altijd in verband brengt met de naoorlogse periode. En dus bekijken de meeste klanten deze Amerikaan niet als een grote berline die een heel pak kwaliteiten en troeven heeft. Nochtans, hebt u al eens de karaktervolle snoet en de zuivere lijn van de Cadillac CTS bestudeerd? Maar is de Cadillac CTS ook een goede auto? Om die vraag te beantwoorden, moet je hem eerst in zijn context plaatsen. De CTS wordt gebouwd in de Verenigde Staten en is dus ontworpen voor verre verplaatsingen. Die voltrekken zich in een heel stille omgeving, badend in een groot comfort. De voorstoelen zijn correct ontworpen, de rijhouding is relax. Je merkt zo dat de CTS werd gemaakt om zijn inzittenden in alle rust en sereniteit te laten reizen. De stabiliteit rechtuit is behoorlijk, en de stuurinrichting voelt helemaal niet slapjes aan. De Cadillac CTS bezondigt zich in de bochten ook niet aan een opstandige achtersteven. En hoewel dit geen volbloed is, mogen de prestaties er best zijn: de V6-motor van 3,2 liter (voor Europa is er ook een 2,6 liter beschikbaar) stuwt de auto in 7,7 seconden naar honderd, met de automatische vijfbak. Met de handgeschakelde versie is daar zelfs maar 7,4 seconden voor nodig. Ook op het gebied van de veiligheid scoort de Cadillac CTS: klapzakken vooraan en zijdelings, in de vorm van rolgordijnen, maar ook veiligheidsriemen en een koetswerk die gemaakt zijn om het risico op verwondingen tot een absoluut minimum te beperken. Natuurlijk impliceert de naam Cadillac behoorlijk wat luxe. Alleen uit die zich nu niet langer in glamour en glitter, zoals weleer. Nu zit de luxueuze tint vervat in een rijkelijke uitrusting: klimaatregeling, tal van mogelijke afstellingen voor de bestuurdersstoel en nog veel meer. Centraal op de boordplank zit een scherm waarop bestuurder en passagiers (tenminste toch als de auto stilstaat) de niet te missen slotminuten van een voetbalwedstrijd of de beurstrend aan het einde van het journaal kunnen volgen. Een scherm waar uiteraard ook radio en GPS op zitten. Dit alles in een eenvoudig, duidelijk en perfect leesbaar systeem dat zich bovendien makkelijk laat bedienen. Opmerkelijk: deze auto van meer dan anderhalve ton is niet gulzig. Met een snelheid die binnen de perken van het Belgische verkeersreglement blijft, heeft de Amerikaanse berline met haar 3,2l benzinemotor genoeg aan 11,4 à 12 liter brandstof voor honderd kilometer. Helemaal niet slecht. Volgende week : Mazda RX8. Christophe