Francis Tacq heeft altijd al wat met techniek, snelheid en vliegen gehad. Zijn joint venture met het Duitse Cadform Engineering komt dan ook goed van de grond.
...

Francis Tacq heeft altijd al wat met techniek, snelheid en vliegen gehad. Zijn joint venture met het Duitse Cadform Engineering komt dan ook goed van de grond.Onderzoek, ontwikkeling en innovatie vormen de rode draad in het curriculum van Kortrijkzaan Francis Tacq (40 j.). "Tijdens mijn jeugd stond ik al geboeid te kijken op de vliegvelden van Wevelgem en Moorsele. Ik werd dan ook vliegtuigbouwkundig ingenieur maar koos als specializatie de komposietmaterialen, omdat ik wist dat ik daarmee ook elders terecht kon. "Na zijn studies belandde Tacq in managementfunkties op de O&O-departementen van achtereenvolgens Snauwaert, Bekaert en Tupperware. Maar zijn echte droom realizeerde hij op 27 maart 1995, toen hij de BVBA Cadform Engineering oprichtte. De Kuurnse engineeringfirma vormt een joint venture met Cadform Engineering GmbH uit het Duitse Homberg, een bedrijf dat 150 mensen tewerkstelt, over meer dan 100 driedimensionele CAD (computer aided design)-stations beschikt en een omzet van 600 miljoen frank realizeert. Klanten zijn vooral de Duitse autofabrikanten (Audi, VW, BMW, Mercedes) en bedrijven zoals Bauknecht en Whirlpool.Het Belgische Cadform wil zich, net als het Duitse bedrijf, toeleggen op engineering van kunststofonderdelen en produkt- en matrijsontwerp. Maar het is wel de bedoeling om het klantenlijstje te verbreden. Zo wil Tacq ook leveren aan Citroën en Peugeot. "Daarom juist zitten we niet ver van Frankrijk. "Volgens de bedrijfsleider zijn kunststoffen nog steeds in opmars, wegens hun soepele vormgeving en andere voordelen. Het materiaal kan trouwens voor meer dan alleen maar dashboards, consoles en bumpers worden gebruikt. Ook buiten de auto-industrie rukt kunststof op : de behuizingen van pc's, rugleuningen van bureaustoelen, telefoon- en faxtoestellen, onderdelen van koelkasten, keukenrobots, en audio-apparaten passen in het programma van het Kuurnse Cadform. Momenteel bezit het piepjonge engineeringbedrijfje 4 CAD-stations, met een prijskaartje van 3 miljoen frank per stuk. Ruimte voor expansie heeft Tacq nog genoeg. "We kunnen orders binnenhalen via Cadform-Duitsland. Zij bieden een goede referentie en voor mij is het veiliger zo te kunnen starten. Wij zijn begonnen met 6 mensen : 4 ervaren CAD-ers, een sekretaresse en ikzelf. We spelen in op de toenemende uitbesteding, op het terugplooien van bedrijven op hun kernaktiviteit. Tegen mei '96 mikken we naar een omzet van 35 miljoen frank. Tijdens het derde boekjaar willen we hier met 11 mensen een verkoopcijfer halen van 90 miljoen. "FRANCIS TACQ (CADFORM ENGINEERING) "Ook buiten de auto-industrie rukt kunststof op. "