Star Academy hadden we al, maar dankzij Gui Van Roy en Lieven Buyse kunt u voortaan ook naar de Expert Academy. Onder die vlag organiseren Van Roy en Buyse communicatietrainingen voor managers. Experts van dienst zijn Jo De Poorter (VTM), Lies Martens (Eén) en Jerko Bozikovic (KanaalTwee), stuk voor stuk sterren aan het tv-firmament. "Toch wordt het geen platvloers BV-circus," verzekert Van Roy. "Deze bekende koppen treden op als deskundigen die met hun twee voeten in de praktijk staan, niet a...

Star Academy hadden we al, maar dankzij Gui Van Roy en Lieven Buyse kunt u voortaan ook naar de Expert Academy. Onder die vlag organiseren Van Roy en Buyse communicatietrainingen voor managers. Experts van dienst zijn Jo De Poorter (VTM), Lies Martens (Eén) en Jerko Bozikovic (KanaalTwee), stuk voor stuk sterren aan het tv-firmament. "Toch wordt het geen platvloers BV-circus," verzekert Van Roy. "Deze bekende koppen treden op als deskundigen die met hun twee voeten in de praktijk staan, niet als Bekende Vlamingen die achteraf handtekeningen uitdelen."Journalist Gui Van Roy en marketingmanager Lieven Buyse speelden al langer met het idee. "Het kreeg echt vorm nadat Lieven en ik de website voor Jo De Poorter gebouwd hadden. Jo gaf al opleidingen en was enthousiast. We hebben een aantal contacten aangesproken en de kennis en knowhow samengebracht in Expert Academy," vertelt Van Roy. Loopt de markt dan niet over van de organisaties die trainingen aanbieden? "Er zijn er heel wat, vaak erg theoretisch, maar onze docenten kunnen putten uit een unieke media-ervaring. Hoeveel docenten crisiscommunicatie werkten bijvoorbeeld actief mee aan een consumentenprogramma? Lies Martens weet uit ervaring perfect hoe de media kunnen inspelen op ontevreden klanten en hoe managers daar best mee omgaan," aldus Van Roy. De Poorter leert de deelnemers spreken en presenteren in het openbaar als de pers in de buurt is. Van Bozikovic leren ze dan weer assertief en zelfzeker communiceren. "Aan de inhoud van de boodschap kunnen we niets veranderen, iedere manager weet zelf het best hoe zijn bedrijf en zijn product in elkaar zit. Het goed verpakken is van belang, zeker in een wereld waarin media een centrale rol spelen. En dan komt de ervaring van een media-expert uiteraard van pas," weet Van Roy. Expert Academy mikt op KMO's die niet de budgetten hebben om in-house trainees te bekostigen. Maar ook grote bedrijven kunnen volgens de initiatiefnemers wat opsteken in de Expert Academy: "We gebruiken zowel cases van de deskundigen als van de deelnemers. De docenten hebben een eigen manier van presenteren. Het is interessant om te zien hoe ze hun onderwerp aanbrengen, welke cases ze behandelen en wat hun ervaringen zijn," vindt Van Roy. De opleidingen duren telkens één dag. "De tijd van tweedaagse seminaries of residentiële cursussen van een week is voorbij. Time is money, opleidingen moeten resultaatgericht zijn." Vanaf het voorjaar van 2006 kunt u het zelf proberen. Guido Swillen