Brugge en Oostende worden met een vaste busverbinding zesmaal per dag gelinkt aan Rijsel. Het Brugse bedrijf Eltebe zet zijn handtekening.
...

Brugge en Oostende worden met een vaste busverbinding zesmaal per dag gelinkt aan Rijsel. Het Brugse bedrijf Eltebe zet zijn handtekening.Rijsel mag dan al jarenlang een Europees verkeersknooppunt zijn, voor de Belgische Spoorwegen is dat nog steeds niet voldoende om ook een vlotte treinverbinding richting Lille te verzekeren. Meer dan één Belgische passagier, toerist of zakenman heeft zich al dood geërgerd aan de trein der traagheid die Vlaanderen verbindt met de stad van burgervader Pierre Mauroy. Michel Maertens en Hervé Marclé, respectievelijk manager van Trans Europe en van Sofitel Brugge, besloten er iets aan te doen. Bij het Brugse autocarbedrijf Eltebe en bij Westtoerisme (voor de promotie) vonden ze een gewillig oor. Vanaf 1 april zal een shuttledienst zesmaal per dag Brugge en Oostende met Rijsel verbinden. Het kind kreeg ook al een naam : de Eurostar Express. Daarmee beantwoorden ze ongetwijfeld aan een al lang sluimerende behoefte in de markt. Zegt Michel Maertens, die ook eigenaar is van hotel Navarra in het Brugse centrum : "Of je dat nu graag hoort of niet, de Eurostar vervoert vandaag zeven op de tien mensen over het Kanaal. Dat is een gegeven. Zoals het ook een gegeven is dat veel Britse toeristen die belangstelling hebben voor Brugge zich vaak vanuit Rijsel naar Brussel verplaatsen per spoor. Van daaruit gaat het dan richting die Scone. Dat heb je natuurlijk zonder een vlotte spooraansluiting tussen Rijsel en Brugge. Wij proberen aan dat euvel te verhelpen. Niet in naam van onze eigen hotels, maar in naam van iedereen die een beroep wil doen op de busverbinding." Eltebe (250 miljoen frank omzet, 70 werknemers) is een fusiebedrijf van drie bestaande Brugse autocarondernemingen. De firma beschikt over zo'n 70-tal bussen, van klein naar groot. Eltebe is in het Brugse "kind aan huis" bij diverse verenigingen (Club Brugge, Cercle Brugge, Collegium Instrumentale Brugensae, enzovoort), bedrijven, scholen en toeristische bureaus. Volgens Michel Traen van Eltebe zullen zowel Vlamingen, Britten als Fransen dit grensoverschrijdend initiatief naar waarde weten te schatten. De klokvaste autocardienst houdt rekening met de uurtabel van de treinen ( TGV en/of Eurostar) in Rijsel. Een enkele reis gaat van de hand voor 550 frank, een retourtje kost bijna 1000 frank. Brugge én Oostende krijgen elk hun eigen op- en afstapplaats. In Rijsel hebben alvast de Franse Spoorwegen en alle betrokken instanties hun medewerking toegezegd. Ook de Britse touroperators hebben deze mogelijkheid al in hun zomerbrochure opgenomen. Volgens Michel Traen bleef de NMBS echter potdoof bij elk verzoek tot samenwerking. MICHEL TRAEN (ELTEBE) Klokvaste bussen tussen West-Vlaanderen en Rijsel.