Financieel risico, verandering van statuut, beheer van human resources... Starten als franchisenemer is geen eenvoudige zaak. We vroegen advies aan vijf experts in de sector. Hoe moeten franchisenemers en -gevers zich voorbereiden op deze grote stap?
...

Financieel risico, verandering van statuut, beheer van human resources... Starten als franchisenemer is geen eenvoudige zaak. We vroegen advies aan vijf experts in de sector. Hoe moeten franchisenemers en -gevers zich voorbereiden op deze grote stap? Volgens Gilbert Lardinois, algemeen secretaris van de Belgische Franchise Federatie, moet de franchisegever zijn franchisenemer kiezen als was het zijn bruid. "Sommigen lijken over bepaalde kwaliteiten te beschikken, maar je kiest beter iemand van wie je denkt dat je er een lange reis mee zou kunnen maken." De franchisenemer mag het instapgeld of de jaarlijkse vergoeding niet beschouwen als een marktcriterium, maar moet de voordelen die hij krijgt (opleiding, naambekendheid, ondersteuning, aankoopprijs...) goed evalueren. De toekomstige franchisenemer moet zich bovendien goed informeren over de franchisegever, vindt Pierre Demolin, advocaat-partner bij DBB Law. Vooral belangrijk is de precontractuele informatie die de franchisegever verplicht is te communiceren, zoals het aantal afgesloten en verlopen contracten van de laatste drie jaar. "Vraag ook uitleg over het franchisecontract. De meeste contracten kunnen niet gewijzigd worden, behalve op sommige punten - duur, garanties, instapgeld, vergoedingen tijdens de lancering... - die in een aanhangsel vermeld kunnen worden. Is er geen enkele wijziging mogelijk, dan moet de kandidaat zich goed bewust zijn van het engagement dat hij aangaat." De franchisenemer moet de franchisegever vanaf het begin duidelijk vragen naar de volgende stappen. Yves Delaye, directeur van het Delitraiteur-netwerk: "Wat gaat er gebeuren tussen het eerste gesprek en de ondertekening van het contract? Komen er ontmoetingen met andere franchisenemers, een kennismakingsstage, een lezing van het contract?" Ontmoetingen met andere zaakvoerders zijn essentieel, vindt ook Chantal Heymans, algemeen directrice van Cash Converter. "Breng enkele dagen door in verschillende bestaande verkooppunten om een idee te krijgen van hoe je leven er de volgende jaren zal uitzien. Ga met zoveel mogelijk franchisenemers van het netwerk praten over hun ervaringen en de valkuilen." Veel problemen kunnen worden uitgesloten als de kandidaat een realistisch business- en financieel plan heeft opgesteld, weet Raymond Ghysels, professor aan de Solvay Brussels School. "En vergeet niet een alternatief te voorzien voor het geval het niet zou lukken."Naam? Origeen Concept? Ecologische en ethische trendy kledingstukken en accessoires voor mannen. Het ecoconcept wordt doorgetrokken in het winkelinterieur door milieuvriendelijke materialen te gebruiken en in de partnerships om onder meer oude jeansbroeken te recycleren. Doelgroep? Mannen van 25 tot 35, een stedelijk publiek. Winkel? 80 tot 120 vierkante meter in de binnenstad of in stedelijke winkelcentra. Bedrijf? In 2008 begonnen als onlinewinkel. De eerste boetiek opende in maart 2010 zijn deuren in Lyon. Werkt nu aan de opening van een boetiek in Parijs. Opgestart door vier ecologisch bewuste ondernemers uit Lyon en financieel gesteund door de groene businessangel Cigalyon. Investering franchisenemer? De instapkosten van zo'n 20.000 euro zijn niet zo hoog, maar daar komt wel de investering in de winkel bij. Er wordt gevraagd een ethisch charter te tekenen. Gemiddelde omzet na twee jaar? Niet bekend. Plannen in België? In Brussel wil Origeen een flagshipstore openen die ook de leveringen van de onlineverkoop in België voor zijn rekening kan nemen. www.origeen.fr Naam? Amorino Concept? Maakt artisanaal Italiaans ijs met kwaliteitsproducten zoals bio-eieren en Malagassische vanille. Kleurstoffen zijn uit den boze. Biedt op dit moment 22 producten aan in zijn winkels. Biedt - handig in de wintermaanden - ook ambachtelijke chocolademelk aan. Doelgroep? Iedereen die graag ijs van goede kwaliteit eet en bereid is daarvoor te betalen. Winkel? In zijn winkels van zo'n vijftig vierkante meter (dertig voor de winkel, twintig voor de opslagruimte) probeert Amorino een tijdloze, authentieke sfeer te creëren. In de winkel mag enkel ijs van Amorino worden verkocht. Bedrijf? Het Franse bedrijf CPF uit Ivry-sur-Seine startte in 2002 het merk Amorino op met een winkel in Parijs. Trok in 2009 naar het buitenland. Heeft nu 38 winkels in Frankrijk, eentje in Italië en Oostenrijk, twee in Groot-Brittannië, drie in Duitsland en vier in Spanje. Investering franchisenemer? De totale investering die 500.000 à 600.000 euro bedraagt. De jaarlijkse vergoeding bedraagt 3 procent op de omzet. Personeel krijgt opleiding over klantvriendelijk onthaal. Gemiddelde omzet na twee jaar? 430.000 euro. Plannen in België? Zoekt een partner voor een winkel in Brussel. www.amorino.com/fr/ Naam? Attirance Concept? Verkoopt 260 schoonheidsproducten en parfums gebaseerd op de natuur van de Provence. "We onderscheiden ons vooral van onze concurrenten doordat we alle producten zelf maken. Zo kunnen we kwaliteit garanderen. Tegelijk houden we de prijzen redelijk", zegt Martins Jauzems, hoofd verkoop bij Attirance. Doelgroep? 17- tot 45-jarigen. Op dit moment vooral vrouwen, maar ze willen zich ook tot mannen richten met nieuwe producten. Winkel? Oppervlakte van twintig tot vijftig vierkante meter in winkelcentra met veel kapitaalkrachtige klanten, in de hoofdstraten van stadscentra of toeristische centra. Bedrijf? Opgericht in 2003 in Letland en begonnen met franchising in 2007. Telt intussen 26 winkels in onder meer Rusland, Italië, Duitsland, Frankrijk en Canada. Investering franchisenemer? Minstens 50.000 euro, plus 3000 euro instapgeld. Gemiddelde omzet na twee jaar: 25.000 euro per maand. Plannen in België? Attirance is in contact met enkele kandidaten en hoopt voor het eind van het jaar zijn eerste Belgische winkel te openen. www.attirance.com Naam? La Pataterie Concept? Goedkope gerechten met aardappelen als basis, geserveerd in een rustieke oude schuur die als een gezellig restaurant is ingericht. Hecht veel belang aan een leuke ervaring voor de kinderen. Doelgroep? Aardappeleters van 7 tot 77. Winkel? Inplanting in de periferie van provinciesteden (100.000 inwoners). Bedrijf? Opende zijn eerste restaurant in Frankrijk in 1996, telt er op dit moment 82 en wil in 2012 met dertig nieuwe openingen de kaap van 150 restaurants ronden. Daarvan zijn 140 vestigingen franchisezaken, de an-dere zijn filialen. Investering franchisenemer? 45.000 euro instapgeld en totale opstartkosten van 500.000 euro, waarvan 100.000 persoonlijk in te brengen. Gemiddelde omzet na 2 jaar? 700.000 euro. 150 klanten per dag, die gemiddeld 17,50 euro uitgeven. Plannen in België? Op zoek naar franchisenemers. www.lapataterie.com Naam? Mezzo di Pasta Concept? Gezonde meeneempasta waarbij de klant kan kiezen uit diverse pastasoorten en sauzen. Wordt geserveerd in kartonnen verpakking. In tegenstelling tot stadsgenoot en concurrent Nooï (zie hiernaast) gebruikt Mezzo di Pasta verse pasta op basis van eieren. Doelgroep? Van studenten tot kaderleden. Winkel? 80 vierkante meter, maar kan ook kleiner of groter. Bedrijf? Is een merk van MDP Developpement. Het eerste restaurant opende zijn deuren in 2002 in Straatsburg. Intussen heeft het bedrijf 33 winkels, waarvan 23 in Frankrijk. Ook in Luxemburg, Zwitserland en Slovakije kunt u Mezzo di Pasta eten en nieuwe markten liggen in het verschiet. Investering franchisenemer? 20.000 euro instapgeld. De jaarlijkse vergoeding bedraagt 5 procent van de omzet. De totale opstartkosten bedragen zo'n 280.000 euro. Gemiddelde omzet na 2 jaar? 300.000 à 400.000 euro. Plannen in België? Er is een vestiging in het Brusselse Zuidstation. Het moederbedrijf hoopt op twee nieuwe verkooppunten voor het eind van het jaar. www.mezzodipasta.com Naam? Nooï Concept? Pastameeneemrestaurant waarbij de klant zelf de pastasoort kiest en die combineert met een saus en topping naar keuze. In totaal zijn er 9000 combinaties. De productprijs is laag: gemiddeld 6 euro. Doelgroep? Iedereen, maar de nadruk ligt op adolescenten en jongvolwassenen. Winkel? Zoekt winkels in winkelcentra, industrieparken... Nooï zorgt voor kleurrijke winkels, kiest voor een ludieke toon en zorgt er met een groot marketingteam voor dat er wat te beleven valt in de winkels. Bedrijf? Werd vier jaar na Mezzo di Pasta in 2006 opgericht in Straatsburg en behoort tot Groupe Flam's. Telt zeventig restaurants in Frankrijk, waarvan 66 franchisezaken. Intussen ook buiten Frankrijk actief met zaken in New York en Barcelona. Investering franchisenemer? 23.000 euro instapgeld, 100.000 euro voor het restaurant en 50.000 euro voor het personeel. Maandelijkse vergoeding: 5 procent van de omzet. Gemiddelde omzet na 2 jaar? Ongeveer 200.000 euro. Plannen in België? De eerste Nooï opende zopas zijn deuren in Leuven. Op zoek naar andere franchisenemers. www.nooi-blog.fr Naam? 7Camicie Concept? Duizend verschillende hemden (voor man en vrouw) in alle maten. Van casual tot stijlvol of gedurfd. Doelgroep? Alle leeftijden. Winkel? Gemiddelde oppervlakte van 20 à 25 vierkante meter in stadscentra (minstens 50.000 inwoners) op een plaats met veel voorbijgangers. Bedrijf? De Italiaan David Hassan, actief in pret-à-porter sinds 1977, richtte in 1995 het bedrijf Distribuzione e Servizi op om zijn producten te commercialiseren. Specialiseerde zich in hemden met de oprichting van 7Camicie in 2000. De eerste winkel ging open in Rome, intussen zijn er 250 in diverse landen. Investering franchisenemer? Instapgeld van 10.000 euro plus een jaarlijkse vergoeding van 1260 euro. Gemiddelde omzet na 2 jaar? Niet bekend. Plannen in België? Sinds 2009 aanwezig in ons land, heeft intussen winkels in Brussel, Aalst, Antwerpen, Kortrijk, Wijnegem, Courcelles, Bergen, La Louvière en binnenkort Luik. Nieuwe franchisenemers zijn welkom. www.7camicie.com Naam? Pet's Planet Concept? Verkoopt kwalitatieve honden- en kattenvoeding aan huis, geen discountproducten. De verkopers stellen zich op als voedingsadviseurs die informatie op maat geven. "Alle franchisenemers krijgen een opleiding over dierenvoeding", zegt Michael Delloye, general manager van Voice Select, de masterfranchise die voor Pet's Planet het Belgische netwerk uitbouwt. Doelgroep? Bezitters van huisdieren. Winkel? Deze franchise werkt niet met winkels, maar met regio's. Elke franchisenemer krijgt een regio van 100.000 à 150.000 inwoners. De bedoeling is zo snel mogelijk tot 500 katten en honden te komen. De franchisenemers beslissen zelf hoe ze klanten werven in hun regio. De ene verkiest beurzen, rommelmarkten en andere evenementen, de ander zet in op mailings en kortingbonnen. Bedrijf? Werd in 1997 in Italië opgericht door de firma Prodes, dat behoort tot de groep Schiappapietra Finanziaria, gespecialiseerd in de productie van honden- en kattenvoeding. In 2005 stak de keten de grens over. Investering franchisenemer? Minstens zo'n 30 procent van de totale financiering. Het instapgeld hangt af van het aantal inwoners: voor een regio met 100.000 inwoners 4200 euro en een maandelijkse vergoeding van 200 euro. Gemiddelde omzet na 2 jaar? 160.000 tot 180.000 euro voor 100.000 inwoners. Plannen in België? Op dit moment vier franchisenemers die elk een regio van 150.000 tot 200.000 inwoners hebben (twee in Henegouwen, één in Luik en één in Luxemburg). "Op termijn streven we naar vijftig tot zestig franchises in België. Op dit moment zijn we bezig de verpakkingen te vertalen in het Nederlands. Binnen drie tot vier maanden zullen we klaar zijn om naar Vlaanderen te trekken." www.petsplanet.be Naam? Pirtek Concept? Niet enkel retailconcepten lenen zich tot franchisering, het kan ook voor b2b-bedrijven. Het zou over het algemeen zelfs goedkoper zijn (zie kader op volgende bladzijde). Pirtek komt met een mobiele servicewagen de kapotte hydraulische slangen in uw machines herstellen. Beweert dat het dag en nacht binnen een uur ter plaatse kan zijn. Doelgroep? Bedrijven met graaf- en grondwerkmachines, landbouwvoertuigen, industriële machines... Winkel? Geen winkel, maar een mobiel servicevoertuig en een opslagruimte. Bedrijf? Opgericht door Australische ondernemers in 1980. Twee Britse ondernemers verwierven de rechten voor het Europese franchisenetwerk en begonnen dat uit te bouwen in 1997. Investering franchisenemer? 25.000 euro instapgeld. Totale kosten van ongeveer 300.000 euro en de vergoeding bedraagt 6,5 procent van de maandelijkse omzet. Gemiddelde omzet na 2 jaar? 500.000 euro. Plannen in België? Er is al een tiental vestigingen in onder meer Merksem, Machelen, Kasteelbrakel, Beveren, Genk en Flémalle. Zoekt nieuwe franchisenemers in Antwerpen, Brussel, Gent, Genk, Charleroi en Luik. Pirtek is in tegenstelling tot de andere concepten al wat langer actief in België, maar werd opgenomen in deze lijst als een goed voorbeeld van een b2b-franchise. www.pirtek.be Naam? Geneviève Lethu Concept? Winkelketen die onder een dak alle producten verkoopt die u nodig hebt om uw maaltijden te bereiden: borden, glazen, textiel, professionele keukenaccessoires, huishoudapparaten. Brengt twee keer per jaar een nieuwe, eigen collectie op de markt. Heeft nog een tweede winkelconcept, Influences de Lethu, voor de periferie en winkelcentra. Doelgroep? Vrouwen van 35 tot 55. Voor kapitaalkrachtige klanten. Winkel? 80 tot 120 vierkante meter op plaatsen met veel voorbijgangers, want impulsaankopen zijn belangrijk. Bedrijf? In 1972 opgericht in Frankrijk, gevestigd in Périgny (bij Parijs). Telt naast vijf filialen nu 110 franchisezaken (tachtig in Frankrijk en dertig in twintig andere landen). Verminderde de productie in Azië na negatieve ervaringen van 40 procent naar 10 procent en laat weer meer in Frankrijk fabriceren. Investering franchisenemer? 9600 euro instapgeld. De totale investering bedraagt 120.000 tot 150.000 euro voor een winkel van negentig vierkante meter. Gemiddelde omzet na 2 jaar? 380.000 euro in stadscentra, 500.000 in winkelcentra. Plannen in België? Opende in november in Doornik zijn eerste Belgische winkel en heeft er sinds maart ook een in Waterloo. Zoekt nieuwe locaties in andere steden. www.genevievelethu.com Bronnen: eigen informatie werd aangevuld met gegevens vanwww.franchise.be en de gids 'Who's Who in Franchising & Partnership in Belgium'.BENNY DEBRUYNE EN SANDRINE VANDENDOOREN