Buitenland wenkt voor Certipost

Een jaar geleden kwam Stijn Vander Plaetse aan het hoofd van Certipost te staan. Met succes. Nu staat een versterking van de internationale aanwezigheid met stip in zijn agenda.

Stijn Vander Plaetse kijkt tevreden terug op zijn eerste twaalf maanden aan het hoofd van Certipost. Het bedrijf werd in 2002 opgericht als een joint venture van De Post en Belgacom. Certipost, met zetel in Aalst, is actief in de Benelux en op bescheiden basis in Frankrijk en enkele andere Europese landen. Het kwam een beetje als een verrassing dat Stijn Vander Plaetse, amper 32, werd gevraagd als topman. Bij zijn benoeming werden een aantal objectieven vooropgesteld. Heeft het bedrijf ze kunnen inlossen? Stijn Vander Plaetse: “Zeker weten, drie van de vier objectieven werden ruimschoots overschreden, terwijl de vierde slechts op het nippertje werd gemist. De toplineomzet was beter dan verwacht. Tegelijkertijd werden de kosten gereduceerd. Ik ben vooral tevreden dat we op de consumentenmarkt met een factor zes zijn gegroeid. Ook het aantal bedrijven aangesloten op CertiONE, ons communicatieplatform, steeg met een factor zes.”

Op de vraag of hij tijdens de voorbije 365 dagen fouten heeft gemaakt, geeft Vander Plaetse een genuanceerd antwoord: “Je maakt elke dag fouten. Belangrijk is dat je leert uit je fouten en dat je ze kunt rechtzetten. In alle eerlijkheid durf ik te stellen dat ik in mijn eerste jaar als CEO van Certipost geen kapitale fouten heb begaan.”

Spijt heeft Stijn Vander Plaetse evenmin, behalve van misschien één zaak: “Ik heb alleen maar spijt dat we niet nog sneller zijn gegroeid. Ons team heeft ideeën zat, maar het blijkt helaas onmogelijk om die allemaal binnen een beperkte tijdspanne te realiseren. De technologie die ons ter beschikking staat, laat heel wat toe. Er is nog ruimte voor bijkomende applicaties en ik troost me met de gedachte dat we die in 2007 kunnen realiseren.”

Ook dit jaar wil Stijn Vander Plaetse de klemtoon op de creatie van meerwaarde leggen: “Uiteraard hebben we bij het begin van 2007 ook nieuwe objectieven afgesproken. In de eerste plaats willen we het groeitempo van vorig jaar bestendigen, met opnieuw de focus op omzet en ebitda. Daarnaast streven we naar een verdere groei van het aantal partners dat op het Certipostplatform is aangesloten. Precies door het opleggen van objectieven moedigen we onze medewerkers aan om het onderste uit de kan te halen. Eén objectief heb ik met opzet tot het laatste bewaard. We zijn in België voorloper op het vlak van breedbandtechnologie en diensten voor beveiligde elektronische documentuitwisseling. Onze kennis willen we nu ook naar het buitenland brengen. De toekomstige economische groei van ons land zal voor een belangrijk stuk uit innovatie komen. Ik wil dus onze internationale aanwezigheid nog verbeteren, ook al om België op technologisch vlak nog duidelijker op de landkaart te zetten.”

STIJN VANDER PLAETSE (CERTIPOST)

Is: CEO van Certipost

Vrije tijd: jogging, tennis, Ronde Tafel Leuven.

JST

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content